Ahad, 15 Oktober 2017

Selfiestar vs novelistar {R&R story part 4}


 𝒮 yafira keluar dari keretanya sambil memimpin tangan Asyraf. Dia mengetuk pintu rumah ibu dan bapanya itu sambil mengusap air mata yang masih mengalir dari tadi. Asyraf sekadar melihat kelakuan mamanya itu.

 Tiba-tiba pintu dibuka. Mak Jah memandang Syafira. Syafira tersenyum tawar. Mak Jah berkerut.

 "Kenapa Syafira balik? Mana suami kamu?" Tanya Mak Jah. Syafira menggeleng lalu terus masuk ke dalam rumah beserta dengan Asyraf. Tiba-tiba mama dan papanya muncul. Syafira tidak boleh menahan tangisannya lagi.

 "Mama!" Syafira begitu sedih lalu terus berlari memeluk mamanya. Dia menangis sesungguhnya. Asyraf hanya memandang sambil didukung oleh papa Syafira. Mama Syafira hairan juga sebenarnya. Mak Jah sekadar melihat situasi tersebut. Sudah boleh agak apa yang dah terjadi.

 Mama kepada Syafira hanya mengusap lembut kepala anak tunggalnya itu.

 "Kenapa ni? Apa masalah, Syaf? Mana Rafiq?" Tanya mamanya. Syafira menggeleng dan masih menangis. Sampai tersedu-sedu dibuatnya. Papanya tertunduk.

 "Rafiq mama! Rafiq!" Ucap Syafira lagi. Mamanya agak hairan.

 "Kenapa? Apa dah jadi pada Rafiq?" Tanya mamanya. Syafira tidak dapat meneruskan ayatnya.

 "Rafiq buat halkah Syafira? Dia buat apa? Apa dah jadi padanya?" Tanya papanya. Asyraf sekadar menggaru kepalanya.

 "Sudah, pergi masuk bilik dulu. Nanti dah ok, cerita dekat papa dan mama." Ucap papanya. Syafira menggeleng.

                                                                                💮🍬💮

 "Rafiq ada perempuan lain? Bekas kekasih dia? Datang nak huru-harakan keluarga kamu? Astaghfirullah! Kenapa Rafiq sanggup buat macam tu?" Tanya mama Syafira. Syafira sekadar menggeleng dan mengangkat bahunya.

 "Manalah Syaf nak tahu mama. Syaf dah tak nak ambil tahu! Syaf tak suka nak tahu! Syaf benci dia mama! Syaf benci!" Ucap Syafira begitu geram sekali. Papanya menggeleng.

 "Sabar, Syafira. Papa faham perasaan kamu. Perkara ni boleh bincang." Ucap papanya. Mamanya mengangguk tanda setuju.

 "Ya, kamu kena banyak bersabar, sayang. Mama sangat-sangat faham sebab mama perempuan. Mama tahu apa yang kamu rasa sekarang ni." Ucap mama Syafira sambil mengurut belakang anak gadisnya itu. Syafira terdiam.

 "Syafira kena kuat. Demi anak Syafira." Ucap papanya lagi. Syafira mengetap giginya. Begitu geram sekali.

 Syafira terus bangun dari sofanya itu. Dia terus berjalan menaiki satu-persatu anak tangga untuk memasuki ke dalam biliknya. Dia memulas tombol pintu biliknya dan terus membaringkan dirinya di atas katil. Dia menggaru-garu matanya yang tidak gatal kerana mengantuk. Dia melihat Asyraf yang sedang tidur dengan lena di sebelahnya. Dia tersenyum.

 Dia mencapai telefonnya. Ada tujuh panggilan telefon yang tidak berjawab dari Rafiq. Syafira meneliti skrin telefon itu lama-lama lalu terus meletakkannya di atas meja sebelah katilnya. Dia termenung. Betul juga kata papanya. Dia perlu kuat demi Asyraf.

 Tiba-tiba telefonnya berdering lagi. Dari Rafiq. Dia tidak mahu menjawab panggilah telefon itu. Dia mengetap giginya dan memejamkan matanya. Dia tidak mahu ambil tahu lagi tentang lelaki itu.

                                                                           💮🍬💮

 "Ya Allah. Dia marahkan aku lagi sampai call kali kelapan pun tak nak jawab. Apa aku dah buat? Astaghfirullah! Dugaan apa ni?" Ucap Rafiq sendirian. Dia terus mencapai kunci motosikalnya dan keluar dari rumah. Dia terus menunggang motosikalnya dan ingin menuju ke satu destinasi.

 Sesampainya ke destinasi, dia terus turun dari motosikalnya. Tiba-tiba pintu rumah itu dibuka. Kelihatan Mak Jah sedang memandang ke arah Rafiq. Rafiq tersenyum manis ke arah Mak Jah.

 "Hmm, buat apa kat sini?" Tanya Mak Jah. Rafiq menggeleng. Dia melihat kereta Syafira. Memang itu kereta isterinya yang sedang merajuk.

 "Assalamualaikum Mak Jah. Saya datang nak jumpa Syafira. Saya nak jumpa dan nak bawa dia balik ke pangkuan saya." Ucap Rafiq.

 "Ya Allah! Pergilah tanya mama dengan papanya. Jangan tanya Mak Jah. Mak Jah cuma bibik kat sini. Masuklah." Ajak Mak Jah. Rafiq tertunduk lalu terus berjalan masuk ke dalam rumah besar itu. Rafiq dijemput duduk sementara menunggu mama dan papa Syafira datang untuk bertemu menantu mereka.

 Mama dan papanya datang menghampiri Rafiq. Rafiq berdiri dan terus bersalaman dengan mereka.

 "Apa yang kamu dah buat dekat Syaf?" Tanya mamanya begitu geram sekali. Papanya menenangkan isterinya itu.

"Sabar. Kita bincang elok-elok. Awak ni jangan nak macam budak-budak sangatlah." Ucap suaminya begitu tenang. Rafiq terangguk.

 "Amboi, abang ni! Tak mungkin saya nak sabar dan bincang elok-elok. Dia dah buat anak kita sengsara! Hei, kenapa kamu ni tak boleh nak hargai dia? Apa yang dia buat dan dah susahkan kamu? Apa hah? Syaf tu pun satu, suruh kahwin dengan Kamal tak nak! Tergilakan juga lelaki ni. Tengok, kan dah kena! Hei, kalau betul-betul sayangkan dia, kamu tak akan buat macam ni dekat Syaf! Ish, geramnya aku!!" Ucap mama Syafira begitu baran sekali. Rafiq tertunduk.

 "Ya Allah! Bawa-bawalah mengucap sikit. Sabar. Kita dengar dulu apa yang budak ni nak. Apa yang Rafiq nak cakap. Kah salah faham. Mana kita tahu." Ucap papanya masih lagi masuk sebelah Rafiq.

 "Be...betul tu mama. Saya datang sini nak banyak-banyak minta maaf seraya nak bawa balik Syafira. Hal ni mungkin saya boleh bincangkan dengan dia sahaja." Ucap Rafiq. Mama Syafira menampar bahu Rafiq agak kuat.

 "Ish, budak ni! Dah sakitkan hati Syaf, nak bawa balik pula! Tak payah! Kamu lepaskan dia, biar aku jaga dia!" Ucap mama Syafira. Papa Syafira begitu geram.

 "Sabarlah! Awak ni dah kena rasuk dengan syaitan mana?! Tak baik suruh Rafiq lepaskan Syafira! Abang faham dan rasa yang Syafira masih sayangkan Rafiq! Cukup! Awak pergi naik atas!" Ucap papa Syafira. Rafiq tertunduk dan sudah mula jadi takut.

 Mamanya dia sahaja. Tidak tahu mahu kata apa. Dia cuba untuk menenangkan diri-sendiri.

 Syafira yang dari tadi sedang mendengar pergaduhan itu sekadar menggeleng dan menangis. Dia begitu sedih.

 "Saya tak kisah apa yang mama dengan papa nak kata dekat saya. Tapi saya tetap nak jumpa Syaf dan nak bawa dia balik." Ucap Rafiq begitu tegas lalu terus berjalan ingin menuju ke bilik Syafira.

 Syafira terus berlari memasuki ke dalam biliknya dan mengunci pintu dari dalam. Papa Syafira menghalang Rafiq.

 "Rafiq, marilah bincang dengan kami dulu." Ucap papanya. Rafiq buat tidak tahu sahaja dan tentang ingin berjumpa dengan Syafira. Mamanya sekadar memandang.

 Rafiq menuju ke depan pintu bilik Syafira dan mengetuk pintu bilik itu.

 "Syafira. Syafira! Buka pintu ni! Buka sekarang sebelum saya yang pecahkan pintu ni!" Jerit Rafiq dari luar. Syafira begitu geram sekali.

 "Kau nak pecahkan? Kalau berani cubalah? Kau ingat aku takutkah hah?!" Marah Syafira dari luar. Dia begitu marah sekali.

 "Syafira! Jangan macam ni!" Ucap Rafiq agak marah.

 "Ah, kenapa kau datang! Blah jalah!" Ucap Syafira. Rafiq terus menendang pintu itu dengan sekuat hati dan ia terus terbuka. Syafira terlopong.

 "Hei, apa ni!?" Ucap Syafira. Mama dan papa Syafira muncul tiba-tiba dan turut ternganga melihat kejadian itu. Habis pintu itu sudah rosak.

 "Kenapa kau degil sangat Syafira?! Kenapa?!" Marah Rafiq. Syafira sudah mulai sebak.

 "Sebab aku benci semua ni! Kau dah banyak sakitkan hati aku! Dah! Pergilah dekat Ralicia tu! PERGI!!!" Marah Syafira sekuat hati.

 "Sabar, Syaf. Jangan macam tu." Ucap mamanya. Asyraf berlari menuju ke arah nenek dan atuknya.

 "Kau ni jangan nak cemburu buta sangatlah! Aku ada hak nak kahwin lagi!" Ucap Rafiq. Syafira menggeleng.

 "Aku tak sanggup." Ucap Syafira.

 "Apa!? Aku sanggup dan aku mampu!" Marah Rafiq. Syafira menangis teresak-esak.

 "Sudahlah Rafiq! Aku benci hidup macam ni! Apa yang istimewa sangat dengan betina tu!? Dia tinggalkan kau! Dan kau nak hidup dengan dia semula?!" Marah Syafira sambil menangis dengan teresak-esak.

 "Sekurang-kurangnya aku kenal dia lebih lama dari aku kenal kau dan dia jauh lebih istimewa dari kau!!!" Ucap Rafiq. Suaranya begitu tegas dan serius.

 "RAFIQ!" Ucap papa Syafira. 

 "Baiklah Syafira. Aku pun dah tak sanggup nak hidup dengan kau." Ucap Rafiq perlahan.

 Syafira masih menangis dan tangisannya semakin deras.

 "Dengan ini..." Ucap Rafiq.

 "Jangan lafazkannya Rafiq!" Ucap mamanya dan papanya. Syafira menggeleng begitu hiba.

 "Aku ceraikan kau." Ucap Rafiq. Syafira terlopong dan memandang Rafiq.


 "Selamat tinggal Syafira dan terima kasih kerana membiarkan aku hidup bahagia bersama dengan Ralicia buat selamanya." Ucap Rafiq lalu terus berlalu pergi tanpa mempedulikan sesiapa di situ. Syafira terlopong dan meneruskan tangisannya. Mama dan papanya terus memeluk anak tunggal mereka itu. Mak Jah yang sedang mendukung Asyraf turut menangis.

                                                                                  💮🍬💮

 Syafira berjalan berseorangan di tepi pantai sambil menghirup udara yang segar di situ. Dia mahu melupakan segala hal yang begitu memeritkan dalam hidupnya yang kini sudah terjadi.

 Sememangnya kata-kata itulah tidak mahu didengari oleh gadis-gadis sepertinya. Sememangnya dia mahu kebahagiaan dan tidak mahu orang yang dicintai menjadi milik sesiapa. Hanya itu yang Syafira pohon.

 Angin di situ amat mendamaikan tetapi tidak mampu mengubati hatinya yang sudah retak beribu-ribu.


 Rina, Nadia, Juliana dan Asyraf yang turut beriadah di situ sekadar membiarkan rakan karib mereka itu bersendirian. Kelihatan Syafira amat memerlukan ruang untuk bersendirian.

 "Kasihan sungguh dengan nasib Syaf tu. Aku tak sanggup tengok dia murung sampai macam tu sekali." Ucap Nadia. Rina dan Juliana menganggukkan kepala mereka.

 "Syafira Airah! Rafiq! Kau bodoh sebab lepaskan dia." Ucap Juliana. Juliana yang sedang memegang tangan Asyraf sekadar melihat Syafira sedang berjalan-jalan di situ.

 "Jom kita pergi dekat dia." Ucap Rina. Mereka pun berlari ke arahnya dan memeluknya dari belakang.

 "Alah, rilekslah Sya. Aku faham perasaan kau." Ucap Juliana. Syafira tersenyum tawar.

 "Tenangkan diri, berdoa dekat Allah SWT banyak-banyak! Hanya DIA yang boleh faham dan bantu kita." Ucap Nadia pula. Syafira mengangguk perlahan.

 "Fikirlah Asyraf ni. Tengok muka dia. Kau kena kuat. Ini takdir. Memang jodoh kau dengan dia tak panjang. It's okay, kitorang ada untuk kau." Ucap Rina lalu terus memeluk rakan karibnya itu. Syafira ketawa kecil.

 "Thank you girls! Korang memang sentiasa ada untuk aku. Rafiq dan tinggalkan aku dan aku terpaksa move on. Nak buat macam mana. Betul cakap korang, aku kena kuat demi anak aku." ucap Syafira.

 "Yes, macam nilah Syafira yang kitorang kenal. Sentiasa kuat! Tak apa, kitorang sentiasa ada kalau kau perlukan apa-apa." Ucap Rina lagi. Syafira mengangguk lalu terus mendukung Asyraf. Mereka menuju ke kedai makan berdekatan untuk makan.

 'Aku boleh hidup tanpa kau dan aku akan buktikannya!' Desis hati kecil Syafira sambil tersenyum sedikit. 

Sabtu, 9 September 2017

Selfiestar vs novelistar {R&R story part 3}


 “S  aya tak nak cerita terlalu panjang sangat cerita silam saya tentang percintaan kami. Nanti, awak juga yang panas hati." Ucap Rafiq. Syafira begitu geram lalu membantah.


 "Sekarang ni pun aku dah panas hati. Tinggal nak meletup ja." Ucap Syafira begitu garang.

 "Saya begitu geram sekali kerana saya dapat tahu yang Ralicia cintakan lelaki lain. Lelaki lain tu tak apa lagi, kawan baik saya sendiri." Ucap Rafiq menyambung ceritanya.

Kisah silam Rafiq...

 Ralicia berjalan keluar dari kelasnya. Tiba-tiba dia terserempak dengan Rafiq lalu dengan wajah yang bersinar, dia terus menegur.

 "Hai Rafiq! Tak balik lagikah? Dah nak malam ni." Ucap Ralicia. Rafiq memandang gadis itu dan tersenyum. Dia menggeleng.

 "Nak tunggu Farid kejap. Dia janji nak keluar lepak sekejap. Kejap ja. Awak pergilah balik." Ucap Rafiq. Ralicia tersenyum dan mengangguk.

 "Of course, I nak balik. Ok, take care of yourself, dear! Bye." Ucap Ralicia lalu terus berlalu pergi. Rafiq tersenyum.

 "Awak yang patut jaga diri!!" Jerit Rafiq. Ketawa Ralicia dapat didengar oleh Rafiq. Rafiq menggeleng.

                                                                           
                                                                             

 Farid melihat jam di tangan dan berjalan dengan pantas. Dia sudah lambat mahu lepak dengan Rafiq.

 "Ish, kena cepat! Kena cepat!" Ucap Farid.

 "Cepat jumpa Rafiq?" Tiba-tiba satu suara menegur. Langkah kaki Farid terhenti dari berlari laju seperti pelari olimpik. Farid menoleh dan memandang tuan empunya suara itu.

 "Ralicia. Kau tak balik lagi? Dah pukul berapa dah ni." Ucap Farid. Ralicia tersenyum dan berjalan menuju ke arah Farid. Farid mengundurkan dirinya ke belakang dengan perlahan.

 "Aku tak balik lagi sebab aku nak tunggu kau." Ucap Ralicia. Farid menggaru kepalanya yang tidak gatal dan berkerut.

 "Tunggu aku? Oh, sebab Rafiq. Rafiq sekarang ada kat..." Belum sempat mahu menghabiskan ayat, Ralicia sudah memotong.

 "Ish, mana ada aku nak tunggu Rafiq. Apa yang kau merepek ni?" Tanya Ralicia. Farid berkerut.

 "Habis, kau nak tunggu aku untuk apa, Ralicia? Rafiq kan boyfriend kau." Tanya Farid. Ralicia ketawa kecil.

 "Ish, macam budak-budak. Tak akanlah tak boleh detect aku nak tunggu siapa? Of course kau, Farid." Ucap Ralicia. Farid terkejut beruk mendengarkan ayat itu.

 "Kenapa kau nak tunggu aku? Kau jangan nak buat gila, Ralicia. Aku tak akan khianat kawan aku." Ucap Farid. Ralicia tersenyum dan menggeleng.

 "Khianat apanya? Rafiq mana ada tahu kalau aku suka kau pun. Dia tu tak akan tahu kalau tak ada orang yang pecahkan tembelang." Ucap Ralicia.


 "Dah, jangan mengarut Ralicia!" Farid ingin pergi tetapi Ralicia menghalang. Ralicia ketawa kecil.

 "Farid, kau ni memang dasar bodohkan? Tak akanlah couple dengan girlfriend member pun dianggap khianat. Zaman sekarang dah moden. Please jangan berfikiran macam budak baik sangat!" Ucap Ralicia. Farid menggeleng.

 "Mungkin aku ni budak bodoh. Mungkin aku tak moden macam orang lain termasuk kau, Ralicia. Tetapi, walau apa pun yang terjadi. Aku tak akan khianat kawan aku sendiri! Kau faham tu!" Ucap Farid lalu terus berlari untuk meninggalkan kawasan itu. Ralicia tidak menghalang.

 "Hahaha! Bodoh! Kau bodoh Farid!" Ucap Ralicia sambil ketawa jahat.

                                                                 
 
 Farid berjalan menuju ke arah Rafiq. Rafiq bercekak pinggang.

 "Awal gila kau sampai?" Tanya Rafiq seakan menyindir. Farid menendang kaki Rafiq lalu duduk di sebelahnya.

 "Sekurang-kurangnya aku datang juga, bro." Ucap Farid. Rafiq ketawa kecil dan mengangguk.

 "Afasal berpeluh-peluh? Kena kejar dengan anjing? Atau kena kejar dengan peminat perempuan?" Tanya Rafiq sambil mengangkat keningnya. Farid menrengus geram.

 "Ish, diamlah Rafiq. Satu hari tak sindir memang bukan kaukah?" Marah Farid. Rafiq memuncung.

 "Alah, jantan ni. Nak kacau sikit pun salah. Rileklah." Ucap Rafiq.

 Farid terkenang peristiwa tadi dan memandang Rafiq. Rafiq sedang melihat gelagat manusia. Farid tertunduk.

 "Hm, member apa entah apa kau ni? Nak kacau sikit pun marah. Kalau macam tu, lebih baik duduk dalam hutan. Tak akanlah dengan member sendiri pun nak tunjuk panas kepala?" Ucap Rafiq agak geram. Farid masih tertunduk.


 "Bodoh. Tak guna." Ucap Rafiq lagi. Farid masih tertunduk.

 'Rafiq, aku ni kau katakan tak berguna? Kalau aku ni bukan member kau, aku takkan lari dari Ralicia bila dia kata yang dia nak couple dengan aku. Aku tak nak khianat kau. Aku kesian dekat kau.' Ucap Farid dalam hati.

 "Huh, kalau setakat datang sini nak menganga baik blah kan?" Rafiq ingin berdiri tetapi Farid menghalang.

 "Sorry, bro. Tadi tu aku penatlah. Kau pun satu, bodoh. Dah aku datang dalam keadaan penat. Bagi timelah nak rest. Ni, kau kutuk aku macam-macam. Macam mana aku tak marah?" Farid cuba memujuk. Rafiq merenung wajah Farid lama-lama.

 "Afasal kau lari? Jalan rileks, rileks tak bolehlahkah? Kaulah yang tak ada otak dan bodoh." Ucap Rafiq. Farid menggeleng.

 "Sebab aku tak nak lambat lepak dengan kau." Ucap Farid. Rafiq terangkat kening dan ketawa kecil.

 "Oklah, sorry, bro. Kau ni member berguna." Ucap Rafiq sambil menepuk-nepuk belakang Farid. Farid tersenyum dan menduku kepala Rafiq. Mereka memang sahabat sejati.

                                                                         

 Syafira memejamkan matanya sambil memeluk tubuhnya. "Semua ni, Farid yang ceritakan?" Tanya Syafira.

 Rafiq memandang Syafira lalu menganggukkan kepalanya.

 "Bodoh! Ralicia tinggalkan kau lepas tu terhegeh-hegeh nakkan dia balik! Memang kau bodoh Rafiq! Bodoh!" Marah Syafira. Rafiq menggeleng.

 "Bukan Ralicia yang tinggalkan aku. Tapi, sebaliknya." Ucap Rafiq. Syafira menggeleng.

 "Hei, jangan jadi bodoh. Dia cintakan Farid. Berlaku curang dan kenapa kau nak kejar dia balik hari ni?" Tanya Syafira.

 "DENGAR DULU SYAFIRA!" Ucap Rafiq. Syafira menggeleng lalu terus berjalan keluar dari rumah sambil membawa barang-barangnya.

 "Syafira, tolong jangan buat macam ni." Ucap Rafiq. Syafira menolak Rafiq dengan kasar lalu mendukung anaknya, Asyraf. Dia meletakkan Asyraf ke dalam kereta.

 "SYAFIRA!" Rafiq memegang lengan Syafira. Syafira dengan begitu garang sekali terus menggigit tangan Rafiq. Rafiq terus mengerang kesakitan. Memang Syafira ni kasar.

 "Jangan sentuh aku!" Marah Syafira lalu terus masuk ke dalam kereta. Asyraf terjaga dan memandang mamanya.

 "Kita nak pergi mana ni, mama?" Tanya Asyraf. Syafira tersenyum.

 "Kita akan pergi jalan-jalan." Ucap Syafira. Rafiq mengetuk-ngetuk tingkap kereta Syafira. Syafira tidak mempedulikannya.

 "Papa tak ikut?" Tanya Asyraf.

 "Diakan sibuk. Asyraf pergi dengan mama ja." Ucap Syafira lalu terus memandu kereta itu dengan laju keluar dari kawasan rumah itu. Rafiq ingin mengejar tetapi tidak mampu. Hanya tinggal adalah asap kereta tersebut. Rafiq tertunduk. Air matanya sudah mula mengalir.

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }