Ahad, 17 Januari 2016

Selfiestar vs novelistar (Bahagian 3)

   Pemandu bas itu menggelengkan kepalanya . Syafira menjadi agak runsing . "Alah bang, tolonglah, saya akan bagi apa yang abang nak, asalkan saya dapat ke kuliah tu ."

   "Adik buat apa dalam bas itu sampai leka?" Tanya pemandu bas itu sambil memberhentikan basnya di tempat yang agak tersorok . Syafira terdiam . Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal itu .

   "Saya terlalu sibuk baca buku ni sampai terlupa nak tekan loceng . Saya tak tau pun yang saya dah terlepas . Tolonglah, saya akan bayar berapa yang abang nak asalkan saya boleh pergi ke kuliah saya . Lagi dua puluh minit kuliah nak start bang! Please!" Ucap Syafira memohon simpati .

   Pemandu bas itu terdiam seketika lalu tersengih sendirian .

   "Apa sahaja?" Tanya pemandu bas itu meminta kepastian . Syafira menggangguk sambil tersenyum dan mengelurkan dompetnya .

   "Saya tak nak duit pun ." Ucap pemandu bas itu . Syafira berkerut .

   "Habis abang nak apa? Buku?" Tanya Syafira . Pemandu bas itu tersengih sendirian .

                                                                 ***

   Juliana berjalan keseorangan di kantin sambil mengeluarkan telefonnya yang rosak itu dari kocek . Dia mengusap air matanya . Dia menjadi agak lemah nak belajar hari ini sebab telefonnya telah rosak.

   "Tak apalah, nanti aku try hantar kedai . Harap-harap boleh dibaiki!" Ucap Juliana . Dia menggagguk perlahan sambil menletakkan telefonnya itu kembali ke dalam kocek lalu terus berjalan perlahan menuju ke arah tempat membeli makanan .

                                                             ***

   "APA!? Abang nak kehormatan saya! ABANG GILAKAH APA?! Boleh bla!" Ucap Syafira sambil berundur ke belakang .

   Pemandu bas itu menggelengkan kepalanya . "Taklah teruk sangat! Biasa-biasa ja!" Ucap pemandu bas tu . Syafira menggeleng lalu mencapai payung lipat hello kittynya lalu terus mengetuk kepala pemandu bas itu . Dia menjolok perut pemandu bas itu menggunakan payungnya itu .

   "JANGAN HARAP! INI ADALAH KEHORMATAN SAYA DAN MARUAH SAYA! KAU INGAT KAU SENANG-SENANG NAK ROSAKANNYA!!!???" Ucap Syafira lalu menendang perut pemandu bas itu . Ganasnya . Yalah, dia adalah seorang perempuan yang agak gila-gila .

   Pemandu bas itu menekan-nekan perutnya . Memang sakit . Baru tahu .

   "Awak boleh keluarlah! Meluat saya layan awak ni!" Ucap pemandu bas itu . Syafira terus keluar dari perut bas itu dan berlari menuju ke stesen bas yang lain .

                                                                 ***

   Juliana menuju ke satu kedai baiki telefon dan terus memasuki ke dalam kedai itu .

   "Abang, boleh tak tolong baiki phone saya ni . Berapa? Saya boleh bayar cash!" Ucap Juliana sambil mengeluarkan dompetnya . Lelaki cina itu terdiam sambil memandang telefon milik Juliana yang sudah pecah skrinnya itu .

   "Haiya! Ini telefon sudah tidak boleh dibaiki . Baik beli yang baru ma!" Ucap lelaki cina itu . Juliana menggeleng .

   "TAK! Telefon ni boleh dibaiki . Abang trylah periksa . Jangan kata saja . Abang tu taklah dashat sangat sampai tengok luaran pun boleh tahu telefon ni boleh dibaiki atau tidak ." Ucap Juliana . Lelaki cina itu tetap menggeleng .

   "Betul ma! Saya tadak tipu . Memang betul telefon ni sudah tak boleh dibaiki . Baik beli yang baru ." Ucap lelaki cina itu . Juliana mengusap air matanya .

   "Janganlah cakap macam tu . I love my phone very much! Saya tak boleh hidup tanpanya . Tolonglah! Saya akan beri berapa yang abang nak asalkan telefon ni boleh DIBAIKI!" Ucap Juliana sambil mencium tangan lelaki cina itu . Lelaki cina itu mengelap tangannya .

   "Mau bayar sangat mahal . Baik beli baru ma ." Lelaki cina itu berkata sambil menggelengkan kepalanya . Juliana menekup mukanya .

   "Mana boleh macam tu! Saya nak ia dibaiki NOW!" Ucap Juliana dengan sebak sambil mengusap air matanya yang mengalir deras . Lelaki itu tetap dengan keputusannya .

   "Ayoo, kenapa sama ini budak menangis macam orang gila?" Tanya seorang lagi pekerja india di kedai itu . Lelaki cina itu menggelengkan kepalanya .

   "Bawa ini budak keluarlah ." Ucap lelaki cina itu lalu ada dua orang pekerja wanita di kedai itu menariknya keluar dari kedai itu . Juliana meronta memohon dirinya supaya dilepaskan tetapi tidak berhasil . Akhirnya dia berjaya dihalau keluar dari kedai itu dan dimohon agar meninggalkan kawasan itu .

   Tiba-tiba dia ternampak Syafira berjalan di kawasan itu sambil memakan roti gardenia berperisa strawberri . Juliana menjeling tajam lalu terus menuju ke arah Syafira .

   "Hei, sebab kaulah phone aku dah tak boleh dibaiki! What ever yang kau nak kata, aku tak kisah asalkan kau kena ganti phone aku ni sekarang!!!" Ucap Juliana . Syafira mejeling Juliana dengan jelingan setajam pedang .

   "Ewah, ewah kau ni! Bagi salam pun tak senang-senang minta ganti rugi! Anyways, aku ada nama! Nama aku Syafira!" Ucap Syafira dengan sinis sekali . Juliana merenung tajam Syafira .

   "Do I care nama kau siapa? Aku pun ada namalah dan nama aku jauh lebih sedap dari nama kau . Nama aku ni macam nama orang-orang lorded dan tak macam nama perempuan kampung macam kau . My name is Juliana Elverina . Jauh lebih sedap dan nama macam nama anak orang-orang kaya . Memang aku kaya pun!" Ucap Juliana sambil tersenyum sinis .

   Syafira tersenyum sambil ketawa terbahak-bahak . "Wah, so funny! Tapi, kalau kau anak orang kaya, kenapa kau minta aku ganti rugi . Yalah, kan orang kaya ni banyak duit . So, diorang pasti selalu tukar-tukar phone . Lagipun, masalah handphone rosak ni bagi diorang perkara biasa dan tak penting pun ." Ucap Syafira . Juliana terdiam sekejap .

   "APA-APA PUN! MARI SINI KAU!" Ucap Juliana lalu terus menyerang Syafira . Syafira pun sama . Tiba-tiba ada seseorang lelaki yang kacak menolak mereka berdua . Mereka berdua terjatuh .

   "SUDAH! MALULAH PEREMPUAN BERGADUH! ISLAM PULA TU!" Ucap lelaki itu . Mereka berdua tergamam lalu tersenyum kerana terpesona dengan ketampanan lelaki itu .

Bersambung...

 
 

                                                       

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }