Izzati novels
Tetap dalam jiwa {Bahagian 14}
Jumaat, 1 Januari 2016 | 11:24 PTG | 0 comments
   Fahrin mengetuk pintu rumah Datin Hanifah . Pembantu rumahnya membuka pintu . Fahrin tersenyum . "Datin Hanifah ada?" Tanya Fahrin sambil tersenyum .

   "Oh, Datin Hanifah ada . Masuklah sekiranya adik nak jumpa dia ." Ucap pembantu rumah itu atau namany Mak Senah . Fahrin memasuki ke dalam rumah . Mak Senah menyuruh Fahrin duduk lalu naik ke atas untuk memanggil Datin Hanifah .

   Datin Hanifah uun lau menuju ke arah Fahrin . Fahrin bersalam dengan maksunya itu . Maksunya itu tersenyum lalu duduk di atas sofa yang tersedia .

   "Ada apa Fahrin datang ni?" Tanya datin sambil tersenyum . Fahrin menggelengkan kepalany .

   "Tak maksu, kan maksu ada kata yang Fitri tu ada masalah . Boleh tak maksu panggil Fitri sekejap . Saya nak jumpa dengan dia ." Ucap Fahrin sambl tersenyum . Datin menggangguk lalu memanggil anak tunggalnya itu .

   Fitri menuruni anak-anak tangga lalu tergamam setelah ternampak Fahrin ada di situ . Dia menuju ke aah mereka berdua . Datin mengajak Fitri supaya duduk . Fitri akur lalu duduk di atas sofa .

   "Afasal nak juma Fitri?" Tanya Fitri sambil memeluk tubuhnya tanpa memandang wajah mereka berdua . Mak Senah tiba sambil membawa minuman teh panas dan biskut kering .

   "Ni hah, Fahrin nak jumpa dengan Fitri . ia nak cakap sesuatu ." Ucap Datin Hanifah sambil tersenyum . Fitri menjeling memandang Fahrin .

   "Apa yang kau nak?" Tanya Fitri sambil memeluk tubuhnya . Fahrin menggelengkan kepalanya . Datin Hanifah berasa agak malu .

   "Fitri, Fahrin datang ni nak tolong kamu . Boleh tak kamu beradab sikit . Malulah Fahrin nanti ." Ucap Datin sambil menepuk peha Fitri . Fitri menggelengkan kepalanya .

   "Apa yang kau nak ni? Cepat sikit, aku nak keluar dengan Liliana nanti pukul 2.00 petang . Cepatlah, kau nak cakap apa?" Ucap Fitri tanpa mengendahkan kata-kata mamanya .

   "Taklah Fitri, aku datang ni nak ajak kau keluar tengok wayang . Release tension . Mungkin kau letih sebab asyik belajar sahaja . Jomlah ." Ajak Fahrin sambil tersenyum . Fitri mengelengkan kepalanya .

   "Hanya kita berdua sahajakah?" Tanya Fitri meminta kepastian . Fahrn menggelengkan kepalanya .

  "Dengan Johan, Dayang dan..." Belum sempat Fahrin menghabiskan kata-katanya . Fitri sudah membantah .

   "IRIANA! Hei, kalau kau ajak aku seorang sahaja pergi, aku akan ikut! Tapi kalau kau ajak diorang semua itu, Lebih-lebih lagi IRIANA! Aku tak akan pergi!" Ucap Fitri . Fahrin terdiam . Datin bangun lalu menampar pipi anak gadisnya itu .

   "Kenapa kurang ajar sangat ni? Mama tak ajar pun Fitri kurang ajar sampai macam ni . Biarlah Fahrin nak ajak kawan-kawan dia . Kenapa dengan kamu ni?" Ucap mamanya . Fitri berdiri .

   "Memang Fitri tahu, semua orang kat dunia ni tak pernah sayangkan Fitri! Hari itu Fahrin tampa Fitri, sekarang ni mama! Korang semua ni memang kurang ajar! Tahu tak, korang semua ni TAK GUNA!"

   Datin memandang Fahrin . Fahrin tertnduk .

                                                          ***

   Dayang, Johan dan Iriana duduk di sebuah taman .

   "Aku peliklah, perlukah nak ajar Fitri tu . Aku rasa, kalau dia ada, pasti dia akan buat ramai dan malukan kau kat sana pula ." Ucap Dayang sambil meramas kepalanya . Iriana menggeleng .

   "Janganlah nak bersangka buruk Dayang . Tak baik . Mungkin Fitri akan jadi lebih baik dan hilanglah rasa tensionnya itu sikit ." Ucap Iriana sambil tersenyum . Dayang dan Johan menggelengkan kepalanya .

   "Aku rasa betul pendapat Dayang tu . Orang macam Fitri tu never changes . Dia itu hanya tahu nak menyusahkan orang . Tak pernah menyenangkan . Macam manalah mak bapa ia boleh layang kerenahnya itu ." Ucap Johan . Iriana tetap menggeleng .

   "Tak baik cakap macam tu Johan . Kita kenalah fikir benda yang elok-elok . Tak baik berpendapat buruk macam tu ." Ucap Iriana . Johan dan Dayang mendiamkan diri .

   "Kau ni terlalu baiklah Iriana . Sebab tulah semua orang senang dengan kau kecuali Fitri ." Ucap Dayang . Iriana tersenyum .

                                                     ***

   "Perangai dia ni semakin lama saya tengok, semakin teruk . Suka malukan orang . Suka beri orang kesusahan . Hei, kalau muka kau tu cantik tapi perangai buruk pun tak ada apa-apa . Sebab itulah a tertarik dengan Iriana . Bukan sebab rupa dia, tapi perangai dan sikap dia tu, selalu menyenangkan orang ." Ucap Fahrin . Fitri mengetap bibirnya .

   "Hei, Fahrin! Kau jaga sikit mulut kau tu! Biadab! Jangan kurang ajar sangat . Kau tu pun suka menyusahkan aku . Kau memang TAK GUNA! Hei, aku tal heranlah dengan jantan macam kau!" Ucap Fitri . Datin mejadi tergamam .

Besambung...

 

Older Post | Newer Post
Say HI !
Hello there! I hope you love my novels and bass song! Please visit my official blog... izzatisarafinahanis.blogspot.my! If you hate my blog, just ctrl W! If you like my blog please follow! Thanks for being here!


Navigations ~~

Owner Novels'list Tales



Credit
Skin By Ieyda
Basecode Cikin
Edited By izzati haruno
Comes again!


Welcome to my blog! Follow me? | Dashboard