Ahad, 7 Februari 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 12}

   Juliana duduk di dalam biliknya seorang diri sambil termenung . Hai, apalah yang dia nak buat sekarang ni? Mak bapak tak datang melawat sebab ada banyak urusan kerja . Dia hanya duduk dan melihat keindahan di dalam bilik yang sedang dia duduk sekarang ni .

   "Hai, Juliana, Juliana! Afasallah malang sangat nasib kau ni? Rafiq pun tak boleh harap! Syafira si la usurpadora tu asyik-asyik kacau line aku nak mengorat Rafiq! Dia ingat yang dia tu comel sangat! Perasan! Buatlah muka tu macam bidadari! Padahal muka macam ubi keledek!" ucap Juliana sendirian .

   Dia memandang kakinya yang berbalut itu . Dia mengeluh sambil meramas-ramas kepalanya . Kesian, baru lepas potong rambut comel-comel, dah jatuh!

   "Geramnya! Tak guna betullah! Kalau kelmarin kaki aku elok, dah lama dah Syafira tu kena lanyak! Nasib ja tu! Aku ni telah dijodohkan dengan Rafiq! Not her! Sorry, Rafiq tetap milik aku! He was mine!!!" Ucap Juliana sambil menumbuk bantalnya .

   "Tak apa! Kau siap nanti Syafira! Kau akan kena juga!" Ucap Juliana . Tiba-tiba seorang perempan yang agak berpakaian lusuh bersama dengan seorang lelaki yang agak berusia datang memasuki bilik itu . Mereka tersenyum .

   "Joyah, kamu ok! Maaflah, mak tak datang jenguk kamu ." Ucap mak kepada Juliana atau lebih dikenali sebagai Mak Senah dan ayahnya Pak Man .

   "Mak pergi mana? Saya dok tunggu mama punyalah lama! Saya rindu mak dengan bapa! Rindu sangat-sangat! Macam dah nak menangis!" Ucap Juliana sambil menumbuk bantalnya .

   "Joyah, kamu tak faham mak dengan bapa! Kami ni banyak kerja . Banyak nasi lemak yang nak dijual dan bapa pun jadual padat, lepas nak kerja kat sawah, bapa nak pergi main bola dengan kawan-kawan ."

   Juliana terlopong . Tiba-tiba Rafiq dan Syafira memasuki ke dalam bilik itu sambil memberi salam . Mereka tiga beranak menjawab salam itu . Syafira tersenyum sambil bersalam dengan mak Juliana . Juliana memeluk tubuhnya . Rafiq pula bersalam dengan ayahnya .

   "Errr, adik berdua yang sepadan macam buah pinang ni siapa?" Tanya Mak Senah sambil tersenyum menampakkan giginya yang putih dan agak teratur . Jukiana terbeliak sambil menggelengkan kepalanya .

   "Errr, saya dengan Syafira ni kawan dia ." Ucap Rafiq . Syafira mengganggukkan kepalanya .

   "Ya, nama saya Syafira dan ini Rafiq . Mak cik dengan pak cik siapa?" Tanya Syafira . Julina menjeling tajam .

   "Errr, kami berdua ni mak bapa Joyah . So, korang berdua kenallah Joyah ." Ucap bapanya . Rafiq dan Syafira terlopong sekejap .

   "Joyah? Siapa Joyah?" Tanya Rafiq sambil menggangukkan kepalanya yang tidak gatal . Syafira memandang Juliana pelik . Juliana terdiam sambil meneguk air liurnya . Habislah rahsia namanya itu terbongkar .

   "Alah, Joyahlah ni! Kata kenal . Adik tipukah?" Tanya bapanya lagi . Syafira menggeleng .

   "Seingat kami berdua, nama dia bukan Joyah . Nama dia kan Juliana ." ucap Syafira . Mak dan bapa Juliana atau nama sebenarnya Joyah menggeleng .

   "Merepeklah adik berdua ni! Senang-senang ja tukar nama anak kami ." Ucap maknya agak marah . Rafiq dan Syafira menggeleng . Juliana menepuk dahinya sambil menggeleng .

   "Bukan mak cik, sebenanrya, masa kami berdua berkenalan, dia kata nama dia Juliana . Sekarang ni Joyah pula . Juliana, nama awak ni memang selalu tukar tiga minggu sekalikah?" Tanya Rafiq sambil berkerut . Juliana tertunduk .

   "Bbbbbukan! Sssssssaya, saya..." Juliana tidak dapat menghabiskan katanya . Syafira terseyum .

   "Aduh, sekarang dah kantoi! So, awak ni bukannya Juliana tapi nama sebenarnya Joyah! Malu dengan nama kau ke? Alah, kalau dah nama tu Joyah beritahu jalah, orang tak gelak pun! So, ini mak bapa kaulah? Hei, kau kata kau anak lorded!" Ucap Syafira sambil menutup mulutnya .

   "Joyah, kalau dah nama tu Joyah, beritahu jalah! Tak perlu nak malu-malu . Mengaku ja . Kenapa nak malu?" Tanya Rafiq sambil menggeleng .

   "Ntah, ni kenapa kau malu dengan mak bapa kau . Diorang ni hina sangatkah . Mak cik, pak cik, tahu tak, dia ni tak nak mengaku yang mak cik dan pak cik ni miskin . Dia kata dia orang kayalah, apalah! Nama Julianalah! Padahal nama Joyah!" Ucap Syafira sambil menggeleng .

   "Betulkah Joyah?" Tanya maknya mahukan kepastian . Juliana menutup mukanya menahan tangis . Dia menggelengkan kepalanya sambil mencium tangan maknya .

   "Mana ada mak! Saya bukan macam tu! Saya sebenarnya malu dengan nama Joyah, jadi saya ambil keputusan nak tukar nama saya . Janganlah panggil Joyah lagi . Panggil ja Juliana . Tolonglah mak, ayah, maafkan saya!" Ucap Juliana sambil menangis dengan teresak-esak .

   Mak dan ayahnya tersenyum .

   "Tak apalah Joyah, mak dengan ayah maafkan kamu ." Ucap maknya sambil mengusap kepala anak gadisnya itu .

   Julina tersenyum sambil mengusap air matanya . Rafiq tersenyum manakala Syafira menjeling menyampah .

   Juliana memandang Syafira tajam . 'Siap kau nanti .' Desis hati kecilnya .

                                                                    ***

    Kamal memperbetulkan rambutnya lalu tersenyum sambil keluar dari keretanya . Dia memegang sejambak bunga sambil berjalan menuju ke sebuah pintu rumah Syafira . Dia mengetuk pintu rumah itu sambil memberikan salam .

   Mak Jah membuka pintu rumah itu lalu tersenyum .

   "Kamal kah . Masuklah, kejap mak cik panggil Syafira . Dia ada di dalam biliknya sedang karang novel ." Ucap Mak Jah sambil mempersilakan Kamal masuk . Kamal memasuki rumah itu sambil memberikan salam . Dia diajak duduk di atas sebuah sofa dan diminta menunggu sementara Mak Jah memanggil Syafira dari atas .

   Syafira sedang mengetuk-ngetuk kepalanya menggunakan sebatang pena . Dia meramas-ramas kepalanya yang dihiasi dengan rambut yang panjang dan bewarna hitam keperengan . Tiba-tiba pintu biliknya diketuk lalu dia tersu membuka pintu biliknya .

   "Oh, mak cik . Kenapa ya?" Tanya Syafira sambil tersenyum . Mak Jah membalas senyuman dari anak dara itu .

   "Ni, ada orang nak jumpa ." Ucap Mak Jah sambil tersengih . Syafira berkerut .

   "Siapa?" Tanya Syafira . Mak Jah tersenyum .

   "Alah, buat tak tahu pula, bakal suami kamu, Kamal " Ucap Mak Jah . Syafira terlopong . Dia tergamam .

Bersambung...


 Nak tahu sambungannya, insya-Allah esok! :D Be my followers ok! Do leave a positive comment and support for me! Assalamualaikum!

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }