Izzati novels
Selfiestar vs novelistar {Bahagian 16}
Jumaat, 12 Februari 2016 | 9:46 PG | 0 comments
   Juliana menjegilkan biji matanya seperti mahu terkeluar . Syafira memeluk tubuhnya sambil tersenyum dengan sinis . Juliana membaling sudunya sambil memeluk tubuhnya . Dia memandang Syafira dengan wajah yang tidak suka dan benci . Syafira memandang ayam goreng yang berada di dalam kuali . Ia masih digoreng dan baunya pun sedap .

   "Wow, rupanya Joyah ni tak pemalas . Rajin, bagus awak tolong mak awak . Saya tak hina pun tapi kalau dah tau diri tu susah, mengaku jalah . Tak payah nak sembunyilah . Saya ni bukan jenis orang yang suka menghina orang lain! Kalau marah macam mana pun saya tak akan babitkan soal hidup susah ni ." Ucap Syafira . Juliana menjeling tajam .

   Juliana menggangguk kepalanya perlahan sambil melibas tangannya . "Hei, kalau nak bodek, baik tak payah! Apa yang kau nak sekarang ni?" Tanya Juliana .

   "Saya just nak beli nasi lemak dua bungkus . Satu untuk saya dan satu lagi untuk BIBIK! Saya ." Ucap Syafira sambil menguatkan sedikit sebutan 'bibik' itu . Juliana agak terkejut dan dia saja-saja buat rilek dan cool .

   "Tak tanya pun nasi lemak tu untuk siapa ." Ucap Juliana . Syafira ketawa kecil .

   "Err, satu bungkus nasi lemak dengan ayam peha dan for my maid nasi lemak juga dengan ayam kepak ." Ucap Syafira . Juliana menggelengkan kepalanya sambil ketawa kecil .

   "Memanglah nasi lemak ja! Awak ada nampak saya jual nasi goreng kat sini?" Tanya Juliana sambil tersenyum dengan sinis . Syafira berkerut lalu menggeleng .

   "Sudah, cepat siapkan! Lapar perut ni ." Ucap Syafira . Juliana merengus geram lalu menyedok nasi untuk Syafira . Syafira tersenyum sinis . Juliana membungkus nasi lemak itu dan menyerahkan kepada Syafira .

   "How much these nasi lemak?" Tanya Syafira sambil mencapai bungkusan itu .

   "RM 4.00 " Ucap Juliana . Syafira menghulurkan wang itu lalu tersu pergi meninggalkan Juliana . Juliana merungut geram .

   "Ingat kau bagus sangat! Tak apalah, rezeki!" Ucap Juliana .

                                                                ***

    Rafiq berjalan sambil membaca sebuah buku yang berjudul 'Aku novelistar cantik' nukilan Syafira Airah . Rafiq menggarukan lepalanya sambil menggeleng . Dia terus meletakkan buku itu ke dalam begnya dan berjalan-jalan di situ . Tiba-tiba dia ternampak Juliana sedang membungkus nasi lemak kepada seorang pelanggan kanak-kanak .

   "Eh, itu Joyahkan?" Tanya Rafiq sendirian lalu tersu berjalan menuju ke arah Juliana .

   "Hati-hati lintas jalan ya adik . Tak cukup seringgit tak apa, akak sedekah . Ok, assalamualaikum . Datang lagi ya ." Ucap Juliana sambil tersenyum . Budak perempuan itu meninggalkan Juliana . Juliana menyimpan seringgit itu ke dalam sebua bekas . Tiba-tiba Rafiq muncul sambil tersenyum .

   "Assalamualaikum Joyah . Awak jual nasi lemak ya?" Tanya Rafiq . Juliana tersipu malu sambil tersenyum .

   "Eh, waalaikumussalam! Haah, tolong mak jual nasi lemak . Mak kata mak nak layan drama isteri vs tunang . So, tak naklah kacau dia . Biarlah orang tua tu nak rehat ." Ucap Juliana sambil tersipu malu . Rafiq mengganggukkan kepalanya .

   "Mak awak jual nasi lemak ya?" Tanya Rafiq sambil tersenyum . Juliana menggangguk perlahan sambil tersengih .

   "Sedapkah nasi lemak ni? Tengok macam sedap ja ." Ucap Rafiq sambil memandang nasi lemak itu . Juliana mengangkat bahunya sambil tersenyum malu .

   "Ssssaya tak tahu ." Ucap Juliana . Rafiq berkerut . Juliana memandang Rafiq .

   "Nasi lemak mak sendiri pun awak tak tahu sedap kah tak? Saya rasa sedap ." Ucap Rafiq . Juliana memandang Rafiq lalu mengganggukkan kepalanya .

   "Saya tak sure . Untuk saya dengan bapa saya memang sedap . Untuk orang lain saya tak tahu . Kalau awak nak awak boleh rasa . Lepas tu buat keputusan ." Ucap Juliana sambil tersengih malu .

   'Ya Allah, mata dia ni memang buat semua orang cair macam ketulan ais yang dijemur di padang pasir .' Ucap Juliana di dalam hatinya .

   Rafiq terangguk . Lalu mengeluarkan dompetnya . Juliana sekadar tertunduk .

   "Saya nak beli ." Ucap Rafiq . Juliana terbeliak . Dia menggangguk lalu terus mencapai bekas yang dipenuhi dengan ayam goreng .

Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? insya-Allah esok! :D Be my followers and support for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!


Older Post | Newer Post
Assalamualaikum!
Hello there! I hope you love my novels. Please visit my official blog... izzatisarafinahanis.blogspot.my! If you hate my blog, just ctrl W! If you like my blog please follow! Thanks for being here!


Navigations ~~

Owner Novels'list Tales



Credit
Skin By Ieyda
Basecode Cikin
Edited By izzati haruno
Comes again!


Welcome to my blog! Follow me? | Dashboard