Jumaat, 12 Februari 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 16}

   Juliana menjegilkan biji matanya seperti mahu terkeluar . Syafira memeluk tubuhnya sambil tersenyum dengan sinis . Juliana membaling sudunya sambil memeluk tubuhnya . Dia memandang Syafira dengan wajah yang tidak suka dan benci . Syafira memandang ayam goreng yang berada di dalam kuali . Ia masih digoreng dan baunya pun sedap .

   "Wow, rupanya Joyah ni tak pemalas . Rajin, bagus awak tolong mak awak . Saya tak hina pun tapi kalau dah tau diri tu susah, mengaku jalah . Tak payah nak sembunyilah . Saya ni bukan jenis orang yang suka menghina orang lain! Kalau marah macam mana pun saya tak akan babitkan soal hidup susah ni ." Ucap Syafira . Juliana menjeling tajam .

   Juliana menggangguk kepalanya perlahan sambil melibas tangannya . "Hei, kalau nak bodek, baik tak payah! Apa yang kau nak sekarang ni?" Tanya Juliana .

   "Saya just nak beli nasi lemak dua bungkus . Satu untuk saya dan satu lagi untuk BIBIK! Saya ." Ucap Syafira sambil menguatkan sedikit sebutan 'bibik' itu . Juliana agak terkejut dan dia saja-saja buat rilek dan cool .

   "Tak tanya pun nasi lemak tu untuk siapa ." Ucap Juliana . Syafira ketawa kecil .

   "Err, satu bungkus nasi lemak dengan ayam peha dan for my maid nasi lemak juga dengan ayam kepak ." Ucap Syafira . Juliana menggelengkan kepalanya sambil ketawa kecil .

   "Memanglah nasi lemak ja! Awak ada nampak saya jual nasi goreng kat sini?" Tanya Juliana sambil tersenyum dengan sinis . Syafira berkerut lalu menggeleng .

   "Sudah, cepat siapkan! Lapar perut ni ." Ucap Syafira . Juliana merengus geram lalu menyedok nasi untuk Syafira . Syafira tersenyum sinis . Juliana membungkus nasi lemak itu dan menyerahkan kepada Syafira .

   "How much these nasi lemak?" Tanya Syafira sambil mencapai bungkusan itu .

   "RM 4.00 " Ucap Juliana . Syafira menghulurkan wang itu lalu tersu pergi meninggalkan Juliana . Juliana merungut geram .

   "Ingat kau bagus sangat! Tak apalah, rezeki!" Ucap Juliana .

                                                                ***

    Rafiq berjalan sambil membaca sebuah buku yang berjudul 'Aku novelistar cantik' nukilan Syafira Airah . Rafiq menggarukan lepalanya sambil menggeleng . Dia terus meletakkan buku itu ke dalam begnya dan berjalan-jalan di situ . Tiba-tiba dia ternampak Juliana sedang membungkus nasi lemak kepada seorang pelanggan kanak-kanak .

   "Eh, itu Joyahkan?" Tanya Rafiq sendirian lalu tersu berjalan menuju ke arah Juliana .

   "Hati-hati lintas jalan ya adik . Tak cukup seringgit tak apa, akak sedekah . Ok, assalamualaikum . Datang lagi ya ." Ucap Juliana sambil tersenyum . Budak perempuan itu meninggalkan Juliana . Juliana menyimpan seringgit itu ke dalam sebua bekas . Tiba-tiba Rafiq muncul sambil tersenyum .

   "Assalamualaikum Joyah . Awak jual nasi lemak ya?" Tanya Rafiq . Juliana tersipu malu sambil tersenyum .

   "Eh, waalaikumussalam! Haah, tolong mak jual nasi lemak . Mak kata mak nak layan drama isteri vs tunang . So, tak naklah kacau dia . Biarlah orang tua tu nak rehat ." Ucap Juliana sambil tersipu malu . Rafiq mengganggukkan kepalanya .

   "Mak awak jual nasi lemak ya?" Tanya Rafiq sambil tersenyum . Juliana menggangguk perlahan sambil tersengih .

   "Sedapkah nasi lemak ni? Tengok macam sedap ja ." Ucap Rafiq sambil memandang nasi lemak itu . Juliana mengangkat bahunya sambil tersenyum malu .

   "Ssssaya tak tahu ." Ucap Juliana . Rafiq berkerut . Juliana memandang Rafiq .

   "Nasi lemak mak sendiri pun awak tak tahu sedap kah tak? Saya rasa sedap ." Ucap Rafiq . Juliana memandang Rafiq lalu mengganggukkan kepalanya .

   "Saya tak sure . Untuk saya dengan bapa saya memang sedap . Untuk orang lain saya tak tahu . Kalau awak nak awak boleh rasa . Lepas tu buat keputusan ." Ucap Juliana sambil tersengih malu .

   'Ya Allah, mata dia ni memang buat semua orang cair macam ketulan ais yang dijemur di padang pasir .' Ucap Juliana di dalam hatinya .

   Rafiq terangguk . Lalu mengeluarkan dompetnya . Juliana sekadar tertunduk .

   "Saya nak beli ." Ucap Rafiq . Juliana terbeliak . Dia menggangguk lalu terus mencapai bekas yang dipenuhi dengan ayam goreng .

Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? insya-Allah esok! :D Be my followers and support for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }