Selasa, 23 Februari 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 19}

   Professor Fahmi melabuhkan punggungnya di atas sebuah kerusi lalu tersengih seorang diri. Sementara menunggu kedua anak muridnya itu menuju ke mejanya, baik dia berehat sebentar dan berangankan tentang Professor Mawar yang comel berkaca mata itu.

   "Hai, Mawar, wajahmu amat cantik tidak terkira! Siapalah mak dan ayah kau? Pasti mereka pun mempunyai rupa-paras yang elok seperti kau!" Ucap Professor Fahmi sambil mengetuk-ngetuk pennya ke atas meja berkali-kali! Dia masih tersengih lalu menggaru dagunya!

   Tiba-tiba kedua anak muridnya berjalan sambil menuju ke mejanya. Mereka berdua menegur profesoor yang mengajar mereka itu.

   "Err, professor panggil kamikah?" Tanya Rina sambil tersenyum. Professor Fahmi mengganggukkan kepalanya sambil tertunduk malu.

   "Eh, tak payahlah nak professor, professor ni! Panggil ja cikgu. Sesiapa yang memberikan ilmu kepada orang lain kan digelar cikgu!" Ucap Professor Fahmi sambil tersenyum. Rina dan Syafira mengganggukkan kepala mereka.

    "Kenapa cikgu panggil kami datang ke sini? Ada apa-apa masalahkah atau nak kami hantar surat kepada Professor Mawar lagi? Kalau macam tu, cikgu upah jalah orang lain! We do not want it! Sorry prof! No!" Ucap Syafira sambil memeluk tubuhnya dan menggelengkan kepalanya berkali-kali.

   "Bukan, bukan! Cikgu panggil kamu berdua datang sini bukannya nak suruh kamu pergi kolej tu! Cikgu nak kamu berdua, pergi belajar kat sana dalam masa enam bulan!" Ucap Professor Fahmi sambil tersenyum. Rina dan Syafira terbeliak.

   "What? Six month! Oh, oh! Wait! No ways! Ini kerja gila cikgu!" Ucap Syafira sambil menggelengkan kepalanya berkali-kali.

   "Ini bukannya kerja, ini pelajaran." Ucap Professor Fahmi. Rina menjadi ketakutan dan memandang Syafira.

   "Cikgu berikan sahajalah kepada orang lain!Kami tak nak! Lagipun kami sayang kolej ni!" Ucap Rina. Syafira menggangguk. Professor Fahmi menggeleng.

   "Cikgu dah berpakat yang kamu mesti dan wajib pergi! Bukannya lama mana pun, only six month! Dan lagi satu, kalau dah alang-alang nak pergi belajar kat situ selama enam bulan, kamu kena bantu cikgu dan ganjarannya amat besar!" Ucap Professor Fahmi sambil menggosok kedua-dua belah tapak tangannya.

   Syafira dan Rina memandang sesama sendiri. "Bantu apa?" Tanya mereka berdua serentak.

                                                                ***

   Mereka berdua memasuki ke dalam kolej itu dengan perasaan yang gelabah dan malu-malu. Semua murid yang lalu berdekatan dengan mereka berdua akan memandang ke arah mereka dengan muka yang hairan dan ghairah.

   Mereka berdua memasuki ke dalam sebuah pejabat selepas seorang kerani telah menunjukkan pejabat. Mereka berdua berdiri sambil menundukkan kepala mereka kepada seorang kerani lelaki yang sibuk sedang menulis sesuatu di atas sekeping kertas.

   "Err, adik ada masalah? Nak berjumpa dengan siapa?" Tanya seorang wanita yang sedang berjalan menuju ke arah komputer.

   "Ya, pengetua ada tak?" Tanya Syafira. Wanita itu mengganggukkan kepalanya.

   "Ada, beliau ada di dalam biliknya. masuklah sekiranya mahu berjumpa." Ucap wanita itu. Mereka berdua tersenyum lalu memasuki ke dalam pejabat itu. Pengetua itu mengangkat muka.

   "Tak sopan, ketuk pintu dulu sebelum masuk!" Ucap pengetua dengan tegasnya. Syafira dan Rina menjadi agak segan lalu tersu keluar dari bilik itu dan mengetuk pintu biliknya.

   "Masuk!" Ucap pengetua. Mereka berdua memasuki ke dalam pejabat itu sambil tersengih.

   "Maaf atas kesalahn kami tadi." Ucap Syafira. Rina menggangguk. Pengetua tersenyum sambil menggangukkan kepalanya.

   "Tak mengapa. Saya maafkan. Kamu berdua kah yang pelajar pertukaran tu?" Tanya pengetua. Mereka berdua mengganggukkan kepala.

   "Baiklah, sila isi borang ini dan tandatanganinya, lepas tu saya akan tunjukkan kelas yang akan kamu belajar buat enam bulan ni. Peraturan kolej ni sama ja dengan peraturan kolej kamu tu. Semuanya pun sama kan! Tahu-tahu jalah!" ucap pengetua. Mereka berdua masih melakukan perkara yang sama.

                                                                 *** 

   Mereka berdua berdiri di depan sebuah kelas. Pengetua memasuki ke dalam kelas tersebut. Semua murid berdiri dan mengucapkan selamat sejahtera. Pengetua mengarahkan Syafira dan Rina memasuki ke dalam kelas tersebut.

   "Baiklah kamu semua, inilah murid yang akan menggantikan Damia dan Fatin. Ini Rina dan ini pula Syafira, saya harap kamu semua boleh menjadi kawan dan jangan cuba-cuba mahu membuli mereka ini kerana disebabkan yang mereka masih baharu di sini." Ucap pengetua. Juliana dan Nadia merenung tajam mereka berdua itu.

 Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! Be my followers and supports for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!


 

                       

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }