Izzati novels
Selfiestar vs novelistar {Bahagian 19}
Selasa, 23 Februari 2016 | 12:50 PG | 0 comments
   Professor Fahmi melabuhkan punggungnya di atas sebuah kerusi lalu tersengih seorang diri. Sementara menunggu kedua anak muridnya itu menuju ke mejanya, baik dia berehat sebentar dan berangankan tentang Professor Mawar yang comel berkaca mata itu.

   "Hai, Mawar, wajahmu amat cantik tidak terkira! Siapalah mak dan ayah kau? Pasti mereka pun mempunyai rupa-paras yang elok seperti kau!" Ucap Professor Fahmi sambil mengetuk-ngetuk pennya ke atas meja berkali-kali! Dia masih tersengih lalu menggaru dagunya!

   Tiba-tiba kedua anak muridnya berjalan sambil menuju ke mejanya. Mereka berdua menegur profesoor yang mengajar mereka itu.

   "Err, professor panggil kamikah?" Tanya Rina sambil tersenyum. Professor Fahmi mengganggukkan kepalanya sambil tertunduk malu.

   "Eh, tak payahlah nak professor, professor ni! Panggil ja cikgu. Sesiapa yang memberikan ilmu kepada orang lain kan digelar cikgu!" Ucap Professor Fahmi sambil tersenyum. Rina dan Syafira mengganggukkan kepala mereka.

    "Kenapa cikgu panggil kami datang ke sini? Ada apa-apa masalahkah atau nak kami hantar surat kepada Professor Mawar lagi? Kalau macam tu, cikgu upah jalah orang lain! We do not want it! Sorry prof! No!" Ucap Syafira sambil memeluk tubuhnya dan menggelengkan kepalanya berkali-kali.

   "Bukan, bukan! Cikgu panggil kamu berdua datang sini bukannya nak suruh kamu pergi kolej tu! Cikgu nak kamu berdua, pergi belajar kat sana dalam masa enam bulan!" Ucap Professor Fahmi sambil tersenyum. Rina dan Syafira terbeliak.

   "What? Six month! Oh, oh! Wait! No ways! Ini kerja gila cikgu!" Ucap Syafira sambil menggelengkan kepalanya berkali-kali.

   "Ini bukannya kerja, ini pelajaran." Ucap Professor Fahmi. Rina menjadi ketakutan dan memandang Syafira.

   "Cikgu berikan sahajalah kepada orang lain!Kami tak nak! Lagipun kami sayang kolej ni!" Ucap Rina. Syafira menggangguk. Professor Fahmi menggeleng.

   "Cikgu dah berpakat yang kamu mesti dan wajib pergi! Bukannya lama mana pun, only six month! Dan lagi satu, kalau dah alang-alang nak pergi belajar kat situ selama enam bulan, kamu kena bantu cikgu dan ganjarannya amat besar!" Ucap Professor Fahmi sambil menggosok kedua-dua belah tapak tangannya.

   Syafira dan Rina memandang sesama sendiri. "Bantu apa?" Tanya mereka berdua serentak.

                                                                ***

   Mereka berdua memasuki ke dalam kolej itu dengan perasaan yang gelabah dan malu-malu. Semua murid yang lalu berdekatan dengan mereka berdua akan memandang ke arah mereka dengan muka yang hairan dan ghairah.

   Mereka berdua memasuki ke dalam sebuah pejabat selepas seorang kerani telah menunjukkan pejabat. Mereka berdua berdiri sambil menundukkan kepala mereka kepada seorang kerani lelaki yang sibuk sedang menulis sesuatu di atas sekeping kertas.

   "Err, adik ada masalah? Nak berjumpa dengan siapa?" Tanya seorang wanita yang sedang berjalan menuju ke arah komputer.

   "Ya, pengetua ada tak?" Tanya Syafira. Wanita itu mengganggukkan kepalanya.

   "Ada, beliau ada di dalam biliknya. masuklah sekiranya mahu berjumpa." Ucap wanita itu. Mereka berdua tersenyum lalu memasuki ke dalam pejabat itu. Pengetua itu mengangkat muka.

   "Tak sopan, ketuk pintu dulu sebelum masuk!" Ucap pengetua dengan tegasnya. Syafira dan Rina menjadi agak segan lalu tersu keluar dari bilik itu dan mengetuk pintu biliknya.

   "Masuk!" Ucap pengetua. Mereka berdua memasuki ke dalam pejabat itu sambil tersengih.

   "Maaf atas kesalahn kami tadi." Ucap Syafira. Rina menggangguk. Pengetua tersenyum sambil menggangukkan kepalanya.

   "Tak mengapa. Saya maafkan. Kamu berdua kah yang pelajar pertukaran tu?" Tanya pengetua. Mereka berdua mengganggukkan kepala.

   "Baiklah, sila isi borang ini dan tandatanganinya, lepas tu saya akan tunjukkan kelas yang akan kamu belajar buat enam bulan ni. Peraturan kolej ni sama ja dengan peraturan kolej kamu tu. Semuanya pun sama kan! Tahu-tahu jalah!" ucap pengetua. Mereka berdua masih melakukan perkara yang sama.

                                                                 *** 

   Mereka berdua berdiri di depan sebuah kelas. Pengetua memasuki ke dalam kelas tersebut. Semua murid berdiri dan mengucapkan selamat sejahtera. Pengetua mengarahkan Syafira dan Rina memasuki ke dalam kelas tersebut.

   "Baiklah kamu semua, inilah murid yang akan menggantikan Damia dan Fatin. Ini Rina dan ini pula Syafira, saya harap kamu semua boleh menjadi kawan dan jangan cuba-cuba mahu membuli mereka ini kerana disebabkan yang mereka masih baharu di sini." Ucap pengetua. Juliana dan Nadia merenung tajam mereka berdua itu.

 Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! Be my followers and supports for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!


 

                       

Older Post | Newer Post
Assalamualaikum!
Hello there! I hope you love my novels. Please visit my official blog... izzatisarafinahanis.blogspot.my! If you hate my blog, just ctrl W! If you like my blog please follow! Thanks for being here!


Navigations ~~

Owner Novels'list Tales



Credit
Skin By Ieyda
Basecode Cikin
Edited By izzati haruno
Comes again!


Welcome to my blog! Follow me? | Dashboard