Sabtu, 5 Mac 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 22}

   Professor Mawar berjalan-jalan di tepi pantai sambil memegang telefon bimbitnya. Tiba-tiba dia ternampak Professor Fahmi sedang berjoging di situ. Professor Mawar menelan air liurnya lalu terus menyorok di sebalik pohon kelapa. Dia takut kalau-kalau Professor Fahmi ternampaknya dan asyik ikut dia sahaja.

   "Ish, kenapa ya? Ke mana ja aku pergi, dia mesti ada? Ni yang buat aku geram dan macam nak tonyoh sahaja muka dia tu, nak kata hensem, taklah hensem sangat!" Ucap Professor Mawar sendiri. Setelah Professor Fahmi berjoging semula ke tempat lain, Professor Mawar terus berlari menuju ke keretanya dan tersu memecut laju keretanya itu.

   Dia memandu keretanya dengan laju sekali sampai memotong lampu isyarat. Polis ternampak kelakuan dia itu dan terus mengejar kereta itu. Polis itu menyuruh Professor Mawar berhenti. Professor Mawar menjadi gelabah lalu terus memberhentikan keretanya. Dia terus keluar dari keretanya.

   "Err, saya minta maaf kalau ada buat apa-apa masalah. Tapi, salah apa yang saya dah buat?" Tanya Professor Mawar sambil mengetap bibirnya. Polis itu memandang Professor Mawar dan memandang ke dalam kereta professor Mawar.

   "Tiada orang yang nak beranak, tiada orang yang sakit teruk macam nak mati. Kenapa puan potong lampu isyarat?" Tanya polis itu. Professor Mawar terbeliak biji matanya sambil mengetap giginya.

   "Amboi, senang-senang panggil saya ni puan! Saya masih belum berkahwin! Apa? Muka saya ni macam muka yang dah kahwin anak lapan kah?" Tanya Professor Mawar sambil memeluk tubuhnya. Polis itu menggeleng sambil menggarukan kepalanya yang tiak gatal.

   "Saya minta maaf, kenapa cik potong lampu isyarat tadi?" Tanya polis itu lagi. Professor Mawar menggarukan kepalanya.

   "Saya tak nampak pun yang lampu dah merah! Alah, maafkan jalah kesalahan saya ni, saya kena cepat ni! Saya ada kerja!" Marah Professor Mawar sambil meramas-ramas kepalanya. Polis itu menggeleng.

   "Sudah! Alasan ni saya dah dengar banyak kali! Cik tahu tak, kalau cik potong lampu isyarat tu, bukan sahaja keselamatan cik yang terjejas! Keselamatan orang lain pun akan ada dalam keadaan bahaya! Kalau cik sibuk macam mana pun, cik tak ada hak nak potong lampu isyarat tu!" Ucap polis itu dengan tegas.

   Professor Mawar menjegilkan biji matanya sambil bercekak pinggang. "Awak buat macam saya seorang sahaja yang lakukan kesalahan ni! Orang lain pun sama kan?! Sudahlah, saya ada banyak kerja ni!" Ucap Professor Mawar sambil melihat jamnya dan merenung ke arah pantai.

   Polis itu tetap menggeleng dan menggeleng. "Cik, saya sebagai polis peronda, kena dan terpaksa saman cik! Walaupun cik ni anak raja sekalipun, peraturan tetap peraturan! Hanya ambulans, bomba dan polis sahaja boleh potong lampu isyarat jika mereka mempunyai kecemasan!" Ucap polis itu.

   Professor Mawar mendiamkan dirinya dan dia terpaksa menerima saman itu. "Oklah, saya minta maaf, saya janji lain kai saya tak buat lagi." Ucap Professor Mawar. Polis itu menggangguk lalu terus beredar dari situ.

   Tiba-tiba Professor Fahmi menuju ke arah Professor Mawar. "Kenapa dengan awak ni Mawar? Ada apa dengan polis tu tadi? Surat apa tu?" Tanya Professor Fahmi. Professor Mawar menggeleng.

   "Tak ada apa-apa pun! Dahlah, saya dah nak kena pergi! Saya banyak kerja ni!" Ucap Professor Mawar lalu terus memasuki ke dalam keretanya. Professor Fahmi berkerut.

                                                                ***

    Juliana duduk di meja makannya sambil menghirup air kopinya. Mak Senah menghulurkan pisang goreng kepadanya. Juliana sekadar memandang maknya.

   "Mak, kenapa kita asyik makan pisang goreng dengan air kopi sahaja? Joyah pun teringin nak makan chicken chop, blueberry juice, ice cream! Pasti sedapkan mak! Mak tak teringinkah nak makan semua tu?" Tanya Juliana sambil tersengih. Mak Senah menggeleng.

   "Tak pun! Mak tak ingin pun, lagipun semua tu membahayakan kesihatan! Makan nasi lemak mak, lagi sedap tau!" Ucap Mak Senah sambil tersengih-sengih. Juliana menggelengkan kepalanya.

   "Memanglah sedap tapi nasi lemak dan pisang goreng pun membahayakan kesihatan! Nasi lemak, dengar pun dah  tak berkhasiat! Lemak kan bahaya! Pisang goreng, tengoklah, nak goreng pun perlukan minyak yang banyak, minyak pun tergolong dalam kategori yang berlemak!" Ucap Juliana. Mak Senah menjerlikan lidahnya.

   "Ah, cakap banyak pula, dahlah, lekaslah pergi kolej, nanti lambat pula! Dah! Pergi-pergi!" Ucap Mak Senah. Juliana menggangguk lalu bersalaman dengan maknya.

   "Alah, janganlah merajuk! Apa-apa pun, masakan mak yang paling terbaik! THE BEST!" Ucap Juliana. Maknya tersenyum. Juliana terus keluar dari rumahnya dan terus berjalan menuju ke stesen bas. Tiba-tiba sebuah kereta berhenti betul-betul di hadapannya.

   Juliana terkejut selepas melihat rupa pemilik kereta itu. Kamal tersenyum sambil keluar dari keretanya. "Hai, awak nak ke mana ni?" Tanya Kamal. Juliana memeluk tubuhnya lalu menggelengkan kepalanya.

   "Tak nak! Saya tak nak ikut dengan awak! Saya boleh naik bas!" Ucap Juliana. Kamal menggeleng.

   "Alah, tak salah kalau awak nak ikut saya, anggaplah ini seperti mahu meminta maaf tentang perkara kelmarin." Ucap Kamal. Juliana ketawa kecil.

Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! :D Be my followers and support for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }