Izzati novels
Selfiestar vs novelistar {Bahagian 23}
Ahad, 13 Mac 2016 | 12:18 PG | 0 comments
   Juliana menggelengkan kepalanya. Kamal berkerut sambil melihat sekeliling keretanya. "Kenapa? Ada apa-apa masalah dengan kereta sayakah? Kotorkah? Kalau kotor, jomlah saya bawa awak basuh kereta." Ucap Kamal. Juliana menggeleng.

   "Awak ingat saya ni apa? Budak-budak  excited pergi cuci kereta!? Eh, saya boleh pergi kolej sendirilah! Bawa kereta awak tu ke hell! GO!" Marah Juliana sambil memeluk tubuhnya. Kamal terkejut selepas dia menyebut perkataan hell atau dalam bahasa melayunya, neraka!

   "Mana ada, kereta saya ni mana boleh bawak ke hell atau heaven! Sebab, bila kita mati nanti, kita tak akan bawa apa-apa harta kecuali amalan kita dan kain karfan!" Ucap Kamal. Juliana meramas-ramas kepalanya.

   "Cukup! Awak ni memang betul bendullah! Sama dengan kawan saya Syafira! BENDUL!" Ucap Juliana sambil bercekak pinggang. Kamal terbeliak biji matanya lalu keluar dari keretanya.

   Juliana menjadi ketakutan. Dia takut kalau-kalau Kamal naik angin selepas dia mengelar Kamal bendul. "Apa? Do you think I afraid with you?" Juliana saja-saja buat berani.

   "Awak kenal Syafira? Syafira Airah?" Tanya Kamal mahukan kepastian. Juliana menggangguk perlahan sambil tersenyum.

   "Haah, saya kenal! Kenapa? Awak ni abang diakah?" Tanya Juliana. Kamal menggeleng.

   "Saya kawan dia! Sebenarnya panjang cerita dia! Kalau awak nak dengar juga, jom naik kereta saya dan saya akan cerita segala-galanya kepada awak, Jomlah!" Ucap Kamal lalu membukakan pintu kepada Juliana. Juliana terdiam.

                                                                            ***

   Syafira, Nadia dan Rina berjalan masuk ke dalam kolej itu sambil berbual. Rina berkerut.

   "Memang Juliana selalu datang lambat ke kolejkah?" Tanya Rina sambil memeluk tubuhnya dan memandang ke pintu pagar hadapan sekolah. Nadia menjongketkan bahunya sambil menggeleng.

   "Entahlah, selalunya, bila saya datang kolej, dia dah ada dekat kantin buat kerja rumah Professor Mawar beri. Tapi hari ni dia tak ada pula! Takkan dia tak datang kolej!" Ucap Nadia seraya menjawab pertanyaan Rina.

   "Ni pasti sebab dia bangun lewat ataupun mak dia sakit." Ucap Syafira. Nadia menggeleng. "Dia kalau lambat macam mana pun, dia pasti datang! Kalau mak dia sakit, bapa dia tak akan ke sawah dan jaga mak dia dekat rumah." Ucap Nadia. Syafira dan Rina terangguk.

   Tiba-tiba Juliana berlari ke arah mereka berdua. Dia melambaikan tangannya sambil tersengih dan ketawa terkekek-kekek! "Sorry sebab saya lambat datang kolej! Ada problem dekat rumah!" Ucap Juliana lalu memandang Syafira.

   "Probelm-problem! Dahlah, jom masuk kelas!" Ucap Nadia lalu mereka berempat berjalan beriringan sambil memasuki ke dalam kelas. Juliana berjalan sebelah Syafira dan mencuit rakannya itu.

   "Kenapa dengan kau ni? Gila?" Tanya Syafira. Juliana menggeleng.

   "Kau kenal Kamal?" Tanya Juliana. Syafira terbeliak! "Kenal? Kenapa?" Tanya Syafira kembali.

   "Tak ada apa-apalah, kami baru kenal kelmarin! Dia kata, dia sukakan kau tapi kau jual mahal." Ucap Juliana. Syafira menjeling sekilas.

   "Huh! Aku bukan suka dia pun! Kalau kau nak dia, kau ambillah! Who care?" Ucap Syafira. Juliana menjelirkan lidahnya lalu terus berjalan dengan Nadia.

                                                                ***

   Rafiq mengetuk pintu itu berkali-kali sambil memberi salam. Syafira membuka pintu itu dan terkejut melihat kelibat Rafiq sedang tersenyum di hadapannya.

   "Ada apa awak datang sini? Awak nak apa?" Tanya Syafira. Rafiq menggeleng. "Jomlah kita berjalan-jalan! Rasa boringlah dekat rumah!" Ucap Rafiq. Syafira berkerut.

   "Pergilah ajak Juliana. Saya sibuk!" Ucap Syafira berbasi-basa. Rafiq merengus sedih. "Alah, Joyah tu bosanlah! Dahlah macam tak betul asyik berselfie sahaja! Ajak awak lagi best!" Ucap Rafiq. Syafira memeluk tubuhnya.

   "Awak nak ajak saya pergi mana?" Tanya Syafira sambil memeluk tubuhnya. Rafiq terdiam lalu tersengih.

   "Pergi taman riadah! Best tau! Ada aiskrim dan macam-macam lagi!" Ucap Rafiq. Syafira menggeleng.

   "Awak ingat saya ni budak-budak kebulur sangat nak makan aiskrim! Sorrylah, tak payah nak buat baik dengan saya!" Ucap Syafira. Rafiq memeluk tubuhnya.

   "Amboi, sombongnya! Sudahlah, kalau macam tu, baik saya ajak kawan awak Rina, lagi bermakna, orangnya pun sopan-santun dan tak belagak! Ni, awak ingat muka awak yang cantik tu semua lelaki nakkah? Lelaki lebih suka perempuan yang lembut dan sopan dari perempuan yang sombong dan bongkak macam awak!" Ucap Rafiq. Syafira menahan Rafiq.

   "Ok,ok! I'm sorry! Tunggu kejap, saya pergi bersiap!" Ucap Syafira lalu terus menuju ke biliknya. Rafiq menggangguk sambil tersenyum sinis.

   "Tau pun takut!" Ucap Rafiq sambil ketawa kecil.

                                                                      ***

   Mereka berdua bersiar-siar di taman itu sambil berbual panjang.

   "Macam mana dengan kolej awak, ok?" Tanya Rafiq sambil tersenyum. Syafira menggangguk.

   "Awak dengan Joyah dah berbaikkah atau masih bercakar-cakar?" Tanya Rafiq. Juliana berkerut.

   "Bila masa saya dan Juliana bercakar!? Kalau kami gaduh macam mana pun, taklah sampai nak bercakar-cakar, kuku jari saya ni bukannya tajam macam kuku kucing." Ucap Syafira. Rafiq ketawa kecil.

   "Bukan itu maksud saya! Maksud saya, bercakar-cakar tu, bergaduhlah!" Ucap Rafiq. Syafira berasa agak malu lalu tersenyum.

   "Err, jom saya belanja awak makan aiskrim, kalau musim panas macam ni, makan aiskrim pasti lazat dan bekrim!" Ucap Rafiq lalu terus membeli aiskrim. Syafira berkerut sambil ketawa lucu melihat keletah Rafiq yang keanak-anakkan itu.

   Tiba-tiba ada tangan seseorang yang menghulurkan aiskrim. Syafira terkejut.



                                                                   

     "Ambillah, mencekiklah!" Ucap Rafiq. Syafira mencapai aiskrim itu sambil menggangguk.

   "Thanks! Tak perlulah nak baik sangat sampai nak belanja saya aiskrim ni!" Ucap Syafira. Rafiq menggeleng sambil menjilat aiskrimnya itu seperti orang yang kebuluran.

   "Alah, buatlah saya ni macam miskin sangat sampai aiskrim seringgit sepuluh sen pun tak boleh beli." ucap Rafiq. Syafira tersenyum tawar sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

Bersambung...

 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! :D Be my followers and support for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!


 

Older Post | Newer Post
Say HI !
Hello there! I hope you love my novels and bass song! Please visit my official blog... izzatisarafinahanis.blogspot.my! If you hate my blog, just ctrl W! If you like my blog please follow! Thanks for being here!


Navigations ~~

Owner Novels'list Tales



Credit
Skin By Ieyda
Basecode Cikin
Edited By izzati haruno
Comes again!


Welcome to my blog! Follow me? | Dashboard