Isnin, 14 Mac 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 25}

   Professor Mawar berjalan-jalan di tepi tasik sambil membaca sebuah buku. Tiba-tiba dia ternampak seorang lelaki berlari menuju ke arahnya. Professor Mawar menjadi lebih meluat selepas melihat wajah lelaki itu. Lelaki itu tersenyum.

   "Hai, Mawar, seorang sahaja?" Tanya Professor Fahmi sambil tersenyum. Professor Mawar memeluk tubuhnya sambil menggelengkan kepalanya. Dia duduk di sebuah bangku. "Huh, apa yang awak nak? Sudahlah, pergilah jauh-jauh!" Ucap Professor Mawar dengan sombong.

   Professor Fahmi duduk di sebelah Professor Mawar sambil tersenyum. "Err, tak! Sebenarnya saya nak ajak awak keluar makan! Apakata awak? Nak keluar makan dengan sayakah? Kalau nak, jom saya hantar awak balik rumah, bersiap! Tapi saya rasa tak perlu kot! Sebab awak dah cantik dengan
berpakaian kemeja macam ni." Ucap Professor Fahmi sambil tersenyum.

   Professor Mawar menggelengkan kepalanya lalu terus bangun untuk beredar. Professor Fahmi menahannya. "Alah, jomlah keluar makan dengan saya. Please. Saya tak ada kawan!" Ucap Professor Fahmi dengan nada merayu.

   Professor Mawar menggelengkan kepalanya. "NO, NO AND NO! Go away!" Professor Mawar terus berlalu pergi. Professor Fahmi menjadi amat sedih lalu terus meninggalkan tempat itu.

                                                                   ***

   Juliana dan Nadia berjalan berduaan sambil memasuki ke dalam kelas itu. Mereka berdua melihat Syafira, Rina dan Professor Mawar di situ. Mereka berdua duduk di tempat mereka dan meletakkan beg di sebelah mereka.

   "Err, kenapa prof suruh kami berempat datang sini?" Tanya Rina sambil tersenyum. Professor Mawar menggeleng lalu terus berdiri.

   "Pada bulan hadapan, pertandingan alat muzik atau lebih dikenali dengan Band of Song akan diadakan! So, saya nak kamu berempat menyertainya! Ianya tidak akan menjadi masalahkan! Skeadar bermain alat muzik dan lantik sesiapa sahaja menyanyi. Cheers?" Ucap Professor Mawar. Juliana terus berdiri dan membantah.

   "Kami tak nak! Saya ni bukannya pandai menyanyi! Apatah lagi bermain alat muzik! So, tolonglah prof! Prof suruhlah sesiapa yang handanl bermain tu sertainya!" Ucap Juliana sambil memeluk tubuhnya. Professor Mawar terdiam lalu menggeleng.

   "Saya tak kira, kamu berempat harus belajar." Ucap Professor Mawar. Rina menggeleng.

   "Tak nak! Kami semua tak suka main alat muzik atau menyanyi!" Ucap Rina. Professor Mawar menjadi agak marah tetapi tetap tersenyum.

   "Tolonglah kamu semua, saya just minta perkara ni sahaja. Please!" Ucap Professor Mawar lagi dalamnada merayu. Rina masih menggeleng.

   "TAK NAK! Prof tak payah nak merayu sangat! Prof pergilah main alat muzik tu sendiri." Ucap Rina. Professor Mawar menjadi agak marah lalu mencubit kedua-dua pipi Rina itu.

   "Hei, jangan nak mengadalah, apa yang saya cakap ni ikut jalah! Bukannya suruh menari dangdut, just main alat muzik! Susahkah hah!?" Professor Mawar mula membebel. Rina menjerit kesakitan. Nadia, Syafira dan Juliana menjadi ketakutan dan mendiamkan diri.



   Professor Mawar melepaskan Rina. Rina mengurut pipinya yang telah merah itu. Syafria ketawa kecil. Professor Mawar memeluk tubuhnya.

   "Ehem, ada sesiapa lagikah yang nak melawan apa yang saya cakap? Anybody?" Tanya Professor Mawar seakan-akan mengejek. Rina mengurut pipinya. Syafira menggulung-gulungkan rambutnya, Juliana membelek telefonnya manakala Nadia tertunduk.

   Professor Mawar tersenyum lalu menggangguk. "Ok, so, korang semua setujulah! Tiada bantahan kan!" Ucap professor Mawar. Mereka berempat mengganggukkan kepala mereka.

   "So, jom kita ke bilik muzik dan pilih alat muzik mana yang sesuai." Ucap Professor Mawar sambil tersenyum manis.

                                                            ***

   Mereka berempat melihat Professor Mawar sedang membuat pilihan alat muzik mana yang sesuai untuk dimain.

   "Juliana, kamu nak main alat muzik apa?" Tanya Professor Mawar. Juliana menggelengkan kepalanya lalu terus memandang rakan-rakannya. Rina sekadar memeluk tubuhnya dan membuat wajah yang tidak berpuas hati.

   "Saya tak tahu prof! Saya rasa saya layak menjadi penonton setia!" Ucap Juliana. Professor Mawar memegang dagunya lalu memetik jarinya.

   "Apakata, kamu main gitar! Saya rasa kamu layak! Semestinya nampak lebih bergaya." Ucap Professor Mawar sambil tersenyum dan menghulurkan sebuah gitar kepada Juliana.

   Juliana menggelengkan kepalanya sambil memeluk tubuhnya. "Saya tak pandai main gitar! Kan saya dah kata yang saya nak jadi penonton setia." Ucap Juliana sambil menggelengkan kepalanya berkali-kali. Professor Mawar menggeleng.

   "Saya tak kira, kalau kamu nak kata apa. Harus dan wajib belajar. Kamu nakkah pipi kamu yang merah tu mnejadi semakin merah?" Tanya Professor Mawar. Juliana menggeleng lalu mengambli gitar itu.

   Professor Mawar tersenyum. "Apakata kamu cuba main gitar tu! Cuba sahaja! Just try!" Ucap Professor Mawar.

   "Tapi, saya tak pandai main!" Ucap Juliana sambil menggeleng. Professor Mawar memeluk tubuhnya. Juliana menggangguk llau cuba bermain dengan gitarnya itu.

   "Tapi, saya tak pandai main. Cuba sahajalah." Ucap Juliana lalu terus memetik tali gitar itu, tanpa sengajanya, tali gitar itu terkena pada jari-jemarinya dan menyebabkan dia menjerit kesakitan.

   "OWWWWWWWWWWWWWW!!!!!" Jerit Juliana sambil mengurut jarinya. Mereka berempat sekadar menggelengkan kepala mereka. Professor Mawar menepuk dahinya.



     "Tak apalah, nanti saya ajar kamu cara nak main gitar. Baiklah, Syafira pula. Kamu pun sama main gitar." Ucap Professor Mawar sambil tersenyum. Syafira menggeleng sambil menepuk mukanya berkali-kali.

   "Tapi, saya tak naklah prof, main alat muzik ni bukan ada apa-apa faedah pun." Ucap Syafira. Professor Mawar menggeleng. "Ada faedahnya, kamu tahu tak, kamu akan dapat belajar sesuatu perkara yang differents dan amazing tau tak." Ucap Professor Mawar.

   "Tapi, saya tak suka!" Ucap Syafira sambil menekup wajahnya. Rina menepuk bahu rakan karibnya itu. "Janganlah nak tolak! Aku rasa kau pasti boleh main gitar." Ucap Rina sambil tersenyum.

   Syafira menarik nafasnya dalam-dalam lalu terus mengganggukkan kepalanya. Professor Mawar tersenyum.

   "Baiklah Nadia main keyboard." Ucap Professor Mawar. Nadia terkejut beruk lalu terus mengganggukkan kepalanya dengan berat hati. Professor Mawar tersenyum dan bercekak pinggang.

   "Macam Nadia nikan senang, suruh sekali ja dia dah setuju. Bagus, bukannya apa pun, just main buat band." Ucap Professor Mawar sambil tersenyum.

  Nadia tersenyum tawar. "Dan kamu Rina, boleh tak main drum?" Tanya Professor Mawar. Rina terdiam lalu mengganggukkan kepalanya.

   "Baiklah prof, tapi prof kena janji ya yang prof kena ajar kami semua, ingat saya ni tahu sangat kah nak main drum." Ucap Rina. Professor Mawar menggangguk lalu menepuk tangannya sekali.

   "So, settle satu bab. Kalau kamu semua nak tahu, jika kamu semua memenangi pertandingan ni, kamu semua akan dapat ke London." Ucap Professor Mawar. Mereka berempat tersenyum seperti ada sinar cahaya.

   Juliana paling teruja sekali. "Sure?" Tanya Juliana mahukan kepastian. Professor Mawar menggangguk sambil tersengih.

   "Sure. Kalau kamu semua nak memang dan teringin nak nak ke London, setiap hari, datang latihan, habis waktu belajar terus ke sini. Ok." Ucap Professor Mawar. Mereka berempat menggangguk sambil tersenyum.

   "Alat muzik ni macam mana pula? Kami ambil ya." Ucap Nadia. Professor Mawar menggeleng.

   "Tak boleh! Pergi beli sendiri. Nah duit, professor belanja sebab pengetua tak bagi, alat  muzik ni just untuk berlatih, bila pertandingan, pakai yang sendiri punya." Ucap professor Mawar lalu menghulurkan wangnya yang banyak, Juliana menuju ke arah Professor Mawar sambil tersenyum melihat wang-wang yang banyak itu. professor Mawar berkerut.


 
                                                                            ***

    "Kita akan pergi beli alat muzik kita mulai minggu hadapan!" Ucap Rina sambil tersenyum. Syafira memandang Rina sambil berkerut.

   "Yalah, tapi kan prof dah bagi duit tu siap-siap, baik beli siap-siap." Ucap Syafira. Rina menggeleng.

   "Tak payah. Kita beli ja minggu depan. Senang cerita. Lagipun, kita kena berlaith dulu main alat muzik tu! Tapi korang tahu kah cara nak main alat muzik?" Tanya Rina. Syafira, Juliana dan Nadia menggelengkan kepala mereka.

   "Saya lebih suka berselfie." Ucap Juliana. Syafira menggelengkan kepalanya.

   "Baca buku, lagi best!" Ucap Syafira. Juliana menggeleng.

   "Selfie!" Juliana menjerit dengan kuat. Syafira menonyoh muka Juliana dengan buku limanya.

   "BUKU!" Ucap Syafira. Juliana menggelengkan kepalanya.

   Rina menghalang mereka berdua dari bergaduh.

   "Sudahlah! Dah macam SELFIESTAR VS NOVELISTAR!" Ucap Rina. Mereka berdua terdiam dan memeluk tubuh mereka. Nadia dan Rina tersenyum tawar.

Bersambung...


 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! :D Be my followers and support for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }