Ahad, 27 Mac 2016

Selfiestar vs novelistar {Bahagian 28}

   Mereka berempat memasuki ke dalam kedai Mio itu lagi. Mereka berempat mencari-cari kelibat Mio. Tiba-tiba Mio muncul sambil tersenyum. Juliana melihat alat muzik kesukaan dia itu sambil tersenyum.

    "Err, Mio, apakah yang akan terjadi jika saya main gitar ni?" Tanya Juliana. Syafira menepuk dahinya.

    "Aduh, tu pun tak tahukah, ianya akan berbunyilah!" Ucap Syafira sambil memeluk tubuhnya, Mio tersenyum sambil menggeleng.

   "Tak apa, bila awak pandai main alat muzik ni, semua orang akan happylah dan bersantai, kalau awak main pun macam petik tali rafia, memang tak akan jadi apa." Ucap Mio sambil tersenyum. Juliana memandang gitar itu dan terus memeluk gitar itu.

   "Saya sukakan sangat gitar ni! I LOVE THIS GUITAR! Saya nak beli sekarang boleh tak???" Tanya Juliana. Mio tersenyum tawar. Juliana seperti tidak mahu melepaskan pelukan gitarnya itu.

    "Err, sudahlah Ju, nanti lepas latihan kita datang beli sebab saya tertinggal duit dekat rumah. Jomlah, nak makan lagi." Ucap Nadia sambil merampas gitar itu dari tangan Juliana. Dia memberikan gitar itu kepada Mio.

   "Nak makan apa, dah pukul berapa dah. Nanti prof marah baru tau. Kita dah kena pergi sekarang ni. Lekaslah!" Ucap Rina lalu terus pergi meninggalkan kedai itu. Nadia sekadar tersenyum memandang Mio dan terus beredar dari situ.

   Juliana sekadar akur dan mengikuti langkah rakan-rakannya itu.

                                                                      ***

   Professor Mawar mengemas buku-bukunya itu dan tersenyum kepada mereka semua. "Ingat tak? Nanti minggu depan kita akan bermalam di Putrajaya sebab pertandingan itu akan diadakan di sana, so, prof dah tempahkan bilik untuk kita semua." Ucap professor Mawar.

   Mereka semua mengganggukkan kepala mereka.

   "So, hari ni dah hari apa? Baik kamu semua pergi beli alat muzik korang siap-siap." Ucap  Professor Mawar. Mereka berempat masih menggangguk.

   Professor Mawar memberikan keizinan untuk mereka berempat pulang. Mereka berempat pun berjalan beriringan untuk pulang.

    "Baik korang semua cepat pulang dan terus pergi rumah saya. Kita akan pergi beli alat muzik tu bersama-sama." Ucap Nadia. Mereka bertiga menggangguk dan terus berjalan ke haluan masing-masing.

                                                           ***

   "Aduh, panasnya! Kenapa kita pergi pakai sweater? Nanti orang cop kita gila pula! Musim panas macam ni, patutnya kita pakai baju yang lembut dan biasa, bukannya pakai sweater!" Ucap Juliana sambil merengus geram. Rina menggeleng.

   "Eh, biarlah! Kan kedai Mio tu ada pendingin hawa! Gerenti kita semua nak pakai lagi lapan lapis sweater! Rilekslah!" Ucap Rina. Juliana menguap.




   \Rina memandang Juliana sambil menggelengkan kepalanya. "Kau ni kan! Nampak ja macam orang susah tapi mengada-ngada." Ucap Rina. Juliana membuat wajah yang tak puas hati.

   Mereka berempat terus memasuki ke dalam kedai itu. Mio tersenyum memandang mereka berempat. "Jadi, korang berempat nak beli hari ni?" Tanya Mio. Mereka berempat menggangguk. Nadia mengeluarkan duit itu.

   "Harga awak dah beritahu saya dalam wechatkan, so, duitnya memang cukup! Just you kena hantar sebuah lori untuk bawa keyboard I and gitar Rina! Can you do it?" Tanya Nadia. Mio menggangguk.

   "Pastilah! Takkanlah nak suruh awak bawa drum tu." Ucap Mio. Rina tersenyum senget. Juliana berasa hairan selepas melihat sebuah gitar yang seperti kembar atau bercantum, dia boleh membayangkan orang yang mempunnyai empat tangan memetik gitar itu.


    'Peliknya gitar ni.' Desis hati kecil Juliana. Juliana sekadar menggeleng.

   "Syafira, awak belilah gitar ni." Ucap Juliana lalu terus ketawa terbahak-bahak. Syafira melihat gitar itu dan membuat wajah yang tidak puas hati. Dia bercekak pinggang.

   "Tak apa, saya nak beli gitar yang ini." Ucap Syafira. Nadia menggeleng.

   "Gitar ni cantik! Warna pink!" Ucap nadia. Syafira menggeleng. Juliana tersenyum senget.

   "Beli ja gitar kembar ni! Canggih!" Ucap Juliana. Rina terus menggeleng.

   "Tak apa, awak beli sahaja gitar yang warna biru tu! Cantik dan nampak cute!" Ucap Rina. Syafira mengeluh.


   "SUDAH! Biar saya yang buat keputusan, saya nak gitar merah ni, Mio, bungkus!" Ucap Syafira. Mio tersenyum lalu mencapai gitar itu dan meletakkannya ke dalam sebuah beg khas.

   "Awak sandanglah beg ni, taklah berat sangat! Yang drum dan keyboard tu, esok saya berikan pada awal pagi!" Ucap Mio. Mereka berempat menggangguk.

   "Ok, terima kasih Mio! Err, tapikan Mio, awak boleh tak tolong simpankan gitar ni buat saya, esoklah saya ambil lepas kolej!" Ucap Juliana. Syafira menggangguk. "Saya pun!" Mio tersenyum tawar dan menggagguk. mereka berempat tersenyum lalu terus mencapai resitnya dan keluar dari kedai itu.

   "Hei, korang! Esok kita ada merentas desakan? All the best! Saya dah gerenti yang saya akan menang!" Ucap Juliana sambil tersenyum. Syafira menjelirkan lidahnya.

   "Perasan! Tak sedar diri! Perempuan gila selfie aktif sukan, oh no!" Ucap Syafira. Juliana menjeling Syaira tajam.

   "Macamlah dia tu bagus sangat!" Ucap Juliana. Syafira berhenti di depan sebuah kedai buku dan terus mencapai sebuah buku dan menuju ke kaunter.

    "Terima kasih, tapi sebelum tu, mana perginya buku yang berjudul AKU NOVELISTAR CANTIK? Dha habis dijualkah?" Tanya Syafira. Penjaga kaunter itu menggangguk.

  "Ya cik! Tapi seorang ja yang habiskan buku tu! Adalah seorang lelaki yang tampan dengan mata yang tergoda menghabiskan buku tersebut!" Ucap penjaga kauter itu sambil tersenyum. Syafira menggangguk.

   "And then dia berikan kad ni dan mengatakan jika ada lagi buku dan penulisnya adalah Syafira Airah, sila call!" Ucap perempuan tiu. Syafira memandang kad itu dan tergamam. Rafiq? Terharunya Syafira.

   "Ok, nah duit buku ni! Saya pergi dulu ya, thanks!" Ucap Syafira lalu terus meninggalkan kedai itu. Dia memelek buku yang baru dibelinya itu. Nadia turut menyibuk.


     "Dahlah, jomlah kita balik! Nanti mak saya marah!" Ucap Juliana lalu mereka berempat pun beredar pulang.

                                                                       ***

   Rafiq menjadi amat rimas dengan banyak novel karya Syafira Airah. Dia merungut.

   "Tapi tak apalah, demi cintaku kepadamu Syafira! Aku sanggup buat apa-apa sahaja!" ucap  Rafiq sambil tersenyum. Tiba-tiba pintu bilik diketuk dan Rafiq menyurunya masuk.

   "Oh, akak rupanya! Hah, ada apa ni akak?" Tanya Rafiq. Rafiqah melihat rak buku yang dipenuhi dengan buku itu. "Aik, banyaknya buku, sejak bila adik akak suka membaca ni?" Tanya Rafiqah sambil memeluk tubuhnya. Rafiq menggeleng.

   "Judul buku semuanya sama. Kau nak jualkah? Rafiq, kenapa ni?" Tanya Rafiqah lagi mahukan kepastian.

   "Eh, tak akak! Sebenanrya saya sangat cintakan dengan penulis buku ni, so, saya naklah tunjukkan yang betapa saya cintakan dia dengan membeli buku-buku ini, biar dia dapat duit royalti banyak-banyak!" Ucap Rafiq sambil tersenyum. Rafiqah menggeleng dan duduk di sebelah adiknya itu.

   "Rafiq, kau tak boleh nak tunjukkan yang kau cintakan dia sangat hanya dengan membeli kesemua karyanya! Nak beli tu tak apa tapi satu kan dah cukup!" Ucap Rafiqah sambil tersenyum. Rafiq menggeleng.

   "Tapi akak, saya terlalu cintakakan dia, saya tak nak buku dia ni tak laku! Kesian dekat dia akak!" Ucap Rafiq. Rafiqah menggeleng.

   "Rafiq, biarlah dia tahu yang bukunya ni tak menarik! Biarlah ianya jadi satu pengajaran agar dia akan karang sebuah buku yang lebih menarik dari novel ni, Rafiq dah membazir tau tak?" Ucap Rafiqah. Rafiq terdiam dan menggangguk.

    "Dah sudah, akak keluar. Nak pergi kerja, buku ni, Rafiq boleh berikan kepada sesiapa yang ula buku." Ucap kakaknya lalu terus meninggalkan dia sendirian. Rafiq mengeluh dan menggangguk.

Bersambung...



 Nak tahu sambungannya? Insya-Allah esok! :D Be my followers and suppor for me! Do leave a positive comment! Assalamualaikum!

 

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }