Isnin, 21 November 2016

Cinta yang entah apa-apa {Bahagian 36}

   Afrina menjadi tergamam. Maya sekadar memeluk tubuhnya sambil tersenyum sinis. Yera menjadi ketakutan. Dia ingin menyelamatkan Afrina tetapi tidak sempat kerana Afrina sudah tidak ada harapan untuk diselamatkan. Cecair pekat keluar terlalu banyak di kepala dan bahagian perutnya. Si pemandu terus keluar dari kereta dan cepat-cepat menghubungi pihak ambulans.

   Maya tiba-tiba meraung di situ. Yera merenung Maya dengan tajam sekali.

  "Afrina! Maafkan aku! Aku tak sengaja!" Tangis Maya. Lelaki itu memeriksa nadi Afrina. Masih bernyawa tetapi sangat perlahan.

   "Ya Allah. Apa yang aku dah buat?" Tanya lelaki itu. Dia tidak sempat membrek keretanya lalu terus melanggar gadis itu.

                                                                                    ***

   Puan Hamidah sekadar menangis beserta dengan Afrisyah. Encik Airil mengusap air matanya yang mengalir sedikit-demi sedikit. Akhirnya dia sudah tidak mampu menahan air mata itu dari mengalir lalu turut menangis.

   Maya sekadar tertunduk. Yera yang berada di pelukkan Afrisyah habis berbuih mulutnya kerana sawan. Kasihan, tak rela melihat keadaan tuannya begitu. Nasib Yera sudah diselamatkan oleh seorang doktor pakar.

   "Saya minta maaf, mak cik, pak cik! Saya tak sempat selamatkan dia. Saya begitu takut dan akhirnya tergamam. Tolonglah maafkan saya." Ucap Maya sambil menitiskan air matanya. Dia meraung. Afrisyah sekadar tertunduk. Puan Hamidah tersenyum.

   "Tak apa, inikan takdir." Ucap Encik Airil. Tiba-tiba seorang doktor keluar dari sebuah bilik. Dia memandang Encik Airil dan Puan Hamidah dengan resah.

   "Siapakah bapanya?" Tanya doktor lelaki itu. Encik Airil mengangkat tangannya lalu terus menuju ke arah doktor itu.

   "Macam mana dengan keadaan anak saya doktor?" Tanya Encik Airil. Doktor itu menepuk bahu Encik Airil untuk menenangkan lelaki itu.

   "Keadaan anak encik amat kronik. Ada keretakkan di bahagian tulang belakangnya. Kepalanya luka teruk dan kehilangan banyak darah. Sekarang ini, anak encik masih tidak dapat sedarkan diri. Jangan risau, dia mungkin akan selamat. Banyak-banyaklah berdoa kepada Allah SWT. Hanya Allah saja yang dapat membantu." Ucap doktor itu. Encik Airil mengangguk.

   "Encik dibenarkan untuk melihat keadaan anak encik sekarang." Ucap doktor itu lalu terus berlalu pergi. Encik Airil, Puan Hamidah, Afrisyah dan Maya terus memasuki ke dalam bilik itu. Kelihatan Afrina sedang terbaring lemah tidak sedarkan diri.

   Terdapat alat pengesan denyutan jantung berada di sebelah katilnya. Bantuan alat oksigen dipakaikan padanya.

   Puan Hamidah mengenggam tangan Arina erat. Afrisyah sekadar memejamkan matanya menahan tangisan.

   "Afrina, bangunlah. Abah tak sanggup tengok Afrina macam ni." Ucap Encik Airil dengan sebak sekali. Puan Hamidah sekadar tertunduk.

   Maya yang berada di belakang mereka sekeluarga sekadar tersenyum jahat. Dia ketawa kecil. Tiada siapa dapat mendengarkannya.

   'Padan dengan muka kau. Baru puas hati aku.' Desis hati Maya.

  'Biar kau mampus.' Desis hati kecil Maya lagi.

                                                                                     ***

   Fakrul berjalan di satu simpang. Dia melintas jalan yang langsung tidak mempunyai kenderaan. Jalan nampak sunyi sahaja. Tiba-tiba Farul seperti terpijak sesuatu. Fakrul melihat bawah. Sebuah kaca mata yang sudah pecah.

   "Ini, bukan Afrina punyakah?" Tanya Fakrul sendirian. Dia melihat kaca mata itu sudah dipenuhi dengan darah yang kering. Fakrul berkerut.

   "Ini tak boleh jadi. Apa dah jadi dekat dia?" Tanya Fakrul sendirian lalu terus berjalan mahu berjumpa dengan Afrina.

                                                                                        ***

   Fakrul memasuki ke dalam bilik hospital itu. Kelihatan Puan Hamidah, Encik Airil, Afrisyah, Sakinah, Maya, Iman, Laila, Zafrul, Alfi dan Yera sedang duduk di sebelah Afrina yang masih memejamkan matanya.

   "Assalamualaikum." Ucap Fakrul. Mereka semua yang berada di situ sekadar memandang Fakrul dan menjawab salamnya. Fakrul bersalaman dengan Encik Airil dan rakan lelakinya yang berada di situ.

   "Apa yang dah jadi dekat Afrina?" Tanya Fakrul sambil berdiri di sebelah Iman. Iman memandang Fakrul dengan matanya yang berkaca.

   "Kena langgar dengan kereta." Ucap Iman sambil mengusap air matanya. Fakrul memandang Afrina.

   "Nah, ini milik Afrina." Ucap Fakrul sambil menghulurkan kaca mata yang dijumpainya tadi di jalanan. Puan Hamidah memandang Fakrul lalu mencapai kaca mata itu. Dia tersenyum.

   "Saya sangat bersimpati dengan Afrina." Ucap Fakrul. Encik Airil sekadar mengangguk.

   "Keadaan dia macam mana sekarang ni?" Tanya Fakrul.

   "Entahlah. Tapi doktor kata, ada keretakkan di bahagian tulang belakangnya. Kepala dia tengoklah, berbalut sampai macam ni. Darah dia pun banyak yang hilang. Nampak, doktor sedang tambah darah dekat dia." Ucap Sakinah. Fakrul terangguk.

   Yera tiba-tiba terus terbang keluar dari tingkap hospital itu. Mungkin tidak sanggup melihat keadaan Afrina yang begitu.

                                                                                              ***

   Yera sedang duduk termenung di bawah sebatang pokok yang kara. Dia kelihatan amat sedih sekali.

   "Boss." Ucap Yera. Dia teringat kembali kenangannya bersama dengan Afrina. Afrina sudah banyak berjasa dengannya. Kalau tidak, Yera tak akan gemuk sampai begini.

   "Maya is bad!" Marah Yera. Dia melihat awan. Dia dapat melihat wajah tuannya pada langit yang cerah itu.


   "Why?" Tanya Yera sendirian.

                                                                                   ***

   Afrina mencelikkan mata birunya itu. Kelihatan keluarga dan rakan tersayang ada di sisinya. Penglihatannya agak kabur.

   "Mama, abah." Ucap Afrina. Encik Airil dan Puan Hamidah tersenyum. Puan Hamidah terus menuju ke arah Afrina lalu mengucup dahi anak sulungnya. Afrisyah tersenyum.

   "Mama." Ucap Afrina. Encik Airil dan Puan Hamidah begitu bersyukur kerana anak mereka akhirnya sedih juga.

   "Afrina tunggu ya, mama dengan abah pergi beli something untuk Afrina." Ucap Encik Airil. Mereka berdua terus keluar dari bilik itu. Afrisyah tersenyum.

   "Baguslah akak dah sedar. Err, maybe sekejap lagi Yera datang. Afrisyah nak pergi tandas sekejap." Ucap Afrisyah lalu terus keluar dari bilik itu. Rakan-rakanya yang lain tidak datang lagi.

   Tiba-tiba pintu bilik itu terbuka. Maya tersenyum. Afrina sekadar melihat Maya dengan pandangan yang kabur sahaja.

  "Maya, kau kah tu?" Tanya Afrina. Maya tersenyum.

   "Aku lah ni. Nak airkah?" Tanya Maya. Afrina mengangguk.

   Maya mengeluarkan sekotak susu kotak coklat lalu menuangkan ke dalam cawan plastik. Maya curi-curi keluarkan satu racun dan ingin meletakkan ke dalam minman itu, tiba-tiba Fakrul merampas serbuk itu. Afrina tidak seberapa nampak kerana penglihatannya kabur.

   "Kau nak buat apa? Ini apa?" Tanya Fakrul. Maya menunduk.

 bersambung...  

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }