Isnin, 28 November 2016

Cinta yang entah apa-apa {Bahagian 38}

   Afrina tidak tahu apa yang mahu dilakukannya. Dia seperti trauma dengan peristiwa yang kononnya Maya tertolaknya. Tiba-tiba Fakrul menolak Afrina dengan kasar hinggakan Afrina jatuh di tepi jalan. Dia mengurut bahunya kerana sakit ditolak oleh Fakrul. Fakrul berlari menuju ke arah Afrina.

   "Kau ok?" Tanya Fakrul. Afrina terus berdiri dan mengurut bahunya yang sakit. Dia berkerut menahan sakit.

   "Lain kali, jalan betul-betul. Ni mesti termenung." Ucap Fakrul. Afrina tertunduk.

   "Bahaya tau." Ucap Fakrul lagi.

   "Aku minta maaf. Aku..." Belum sempat Fakrul mahu menghabiskan ayatnya, Afrina sudah memotong.

   "Tak apa. Aku faham. Lagipun aku yang salah sebab termenung." Ucap Afrina.

   Fakrul mengangguk. "Dah, jom balik." Ucap Fakrul. Afrina akur dan mengikuti lelaki itu.

   Sesampainya di hadapan rumah, Afrina sekadar tersenyum.

   "Terima kasih, maaflah kalau saya ada menyusahkan." Ucap Afrina. Fakrul menggeleng.

   "It's okay. Nah, ambillah." Ucap Fakrul sambil menghlurkan sebuah beg kepada gadis itu. Afrina mencapai beg itu.

   "Apa ni?" Tanya Afrina. Fakrul menggeleng.

   "Ambil sahaja." Ucap Fakrul. Afrina tersenyum.

   "Terima kasih sangat-sangat." Ucap Afrina. Fakrul mengangguk lalu terus berjalan mahu pulang. Afrina sekadar melambaikan tangannya dengan perlahan.


   Afrina melihat beg itu. Dia berkerut lalu terus masuk ke dalam rumahnya.

                                                                                      ***

   Afrina memasuki ke dalam kereta milik abahnya. Setelah sebulan lebih bercuti di situ, dia mengambil keputusan untuk pulang semula tinggal bersama dengan pak cik dan mak ciknya.

                                                                                 ***

     Afrina memasuki ke dalam biliknya. Dia membaringkan dirinya di atas katilnya dan mengusap peluh yang menitik di dahi licinnya. Dia baru sahaja sampai dan menyimpan pakaiannya ke dalam almari.

   "Afrina, jom makan. Mak cik dah masak ni." Ucap Puan Nora sambil membuka pintu bilik Afrina. Afrina memandang Puan Nora sambil mengeluh. Puan Nora mengesan perubahan anak saudaranya itu.

   "Kenapa ni? Sedih?" Tanya Puan Nora sambil memegang lengan Afrina. Afrina menggeleng.

   "Tak ada apa-apa." Ucap Afrina. Puan Nora mengecilkan matanya memandang Afrina. Betulkah ni?

   "Kenapa mak cik? Ada apa-apa yang tak kenakah?" Tanya Afrina dalam nada risau.


   Puan Nora menggeleng. "Ni mesti rindu dekat Afrisyahkan?" Tanya Puan Nora. Afrina mengelipkan matanya beberapa kali sebelum mengangguk perlahan.

   "Ya." Ucap Afrina. Puan Nora tersenyum.

   "Janganlah risau ya wahai anak saudaraku! Mak cik dulu pun tak boleh berpisah dengan mama kamu." Ucap Puan Nora. Afrina terdiam. Dia mengangguk sedikit.

   "Maksud mak cik?" Tanya Afrina. Puan Nora menggeleng.

   "Antara adik-beradik yang lain iaitu maksu, paklong dan paktih kamu, mama kamu adalah yang paling rapat dengan mak cik. Sentiasa dengan mak cik! Sehati-sejiwa! Sentiasa bersama." Ucap Puan Nora. Afrina terdiam.

   "Kami sentiasa lakukan setiap perkara bersama! Macam, buat kerja rumah, belajar dengan memasak! Masa remajalah. Kalau masa budak-budak, main sahajalah! Paklong kamu tu macam pendiam sikit. Paktih, sentiasa bersendirian! Maksu, sentiasa dengan nenek!" Ucap Puan Nora.

   "Jadi, mak cik dengan pak cik ni macam Afrina dengan Afrisyahlah?" Tanya Afrina. Puan Nora mengangguk.

   "Ya, kami berdua memang rapat. Tapi kalau gaduh, habis!" Ucap Puan Nora.


   "Wah, cerita mak cik tu memang menggambarkan yang mak cik dengan mama Afrina rapat gila!" Ucap Afrina. Puan Nora mengangguk dan tiba-tiba sahaja mengusap air matanya.

   "Masa mama kamu nak kahwin, memang buatkan air mata mak cik jatuh! Sedih! Tak boleh berpisah. Yalah, kakak dah nak kahwin! Seronok bercampur dengan sedih menjadi satu gumpalan! Entah nak cakap apa!" Ucap Puan Nora.

   Afrina menjadi terkejut juga. Afrina mencapai tisu yang terdapat di atas meja belajarnya dan ingin menghulurkan kepada Puan Nora yang sedang menangis.


   "Nah, mak cik! Tisu." Ucap Afrina. Puan Nora tersenyum lalu mengusap kepala anak saudaranya. Afrina tertunduk.

   "Sudahlah, buat drama air mata pula dekat sini. Jom makan. Mak cik dah masak!" Ucap Puan Nora. Afrina mengangguk lalu terus mengikuti langkah mak ciknya.

                                                                                      ***

   "Aku tak sangka kau boleh buat macam tu dekat dia! Serius aku tak sangka." Ucap Zafrul sambil meraut wajahnya. Fakrul sekadar menggeleng.

   "Aku tak tahanlah! Dia tu memang nak kena! Memang patut dia kena tampar macam tu. Dia nak racuni Afrina. Kau sanggup?" Ucap Fakrul. Zafrul menggeleng.

   "Dia tu memang gila! Gila! Aku tak tahu nak cakap apa! Nasib kau tampar dia! Harap dia sedar dan berubah!" Ucap Zafrul. Fakrul menggeleng.

   "Kau ingat dia nak sedar?" Tanya Fakrul. Zafrul tertunduk.

 bersambung...

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }