Khamis, 1 Disember 2016

Cinta yang entah apa-apa {Bahagian 39}

   Selepas 5 tahun...

   Maya sedang berjalan sendirian di sebuah pekan. Usianya sudah meningkat dewasa. Kini umurnya telah melonjak! Ya, usianya kini 20 tahun. Maya memasuki ke dalam sebuah kedai makan dan memesan makanan. Dia duduk sebentar sambil melayan telefonnya.

   Tiba-tiba satu susuk tubuh datang menghampiri. Siapa? Maya tidak sedar. Dia begitu leka dengan telefonnya. Tiba-tiba ada satu tangan mengetuk meja itu beberapa kali. Maya menjadi agak terkejut dan menoleh. Kelihatan Alfi sedang tersenyum menampakkan barisan giginya yang putih.

   Maya sekadar berkerut dan buat endah-tidak endah. Alfi duduk di hadapannya dan melihat apa yang sedang dibeleknya di telefon itu sampai buat tidak tahu sahaja padanya.

   Maya berkerut memandang reaksi Alfi itu. Alfi sekadar buat biasa sahaja.

   "Kau nak apa ni?" Tanya Maya biasa sahaja. Alfi menggeleng.

   "Saja-saja datang sini. Nampak kau, nak join sekali! Salahkah?" Tanya Alfi sambil mengukirkan senyumannya. Maya sekadar mendengar dan tidak berkata apa-apa.

   "Kau dah ada boyfriend?" Tanya Alfi. Maya menggeleng. Alfi mengangguk.

   "Kau still tunggu Zaf?" Tanya Alfi. Kali ini, Maya tidak membalas. Dia sekadar terdiam.

   "Kenapa dengan kau Maya? Bila cakap ja fasal Zaf pasti..." Belum sempat mahu menghabiskan ayat, Maya sudah melawan.

   "Alfi! Please leave me here alone! Aku tak ada masalah nak cakap dengan kau." Ucap Maya. Alfi tertunduk.

   "Please! Leave me!" Ucap Maya agak garang. Alfi berdiri lalu terus berdiri untuk pulang.

   "See you again." Ucap Alfi lalu terus beredar pergi. Maya sekadar memandang Alfi pergi dan menjeling menyampah. Meluat dengan perangai Alfi.

                                                                                          ***

   Afrina berjalan sambil mengangkat barang-barangnya keluar dari rumah milik Puan Nora dan Encik Fadhil. Afrina meletakkan barangannya ke dalam bonet kereta miliknya. Dia tersenyum puas. Dia memeluk Puan Nora dengan erat sekali. Dia bersalam dengan Encik Fadhil.

   "Terima kasih atas segalanya ya, mak cik, pak cik! Kirimkan salam saya dekat kak long dan kata dekat dia yang saya berterima kasih sangat. Insya-Allah nanti saya akan contact dia." Ucap Afrina. Puan Nora sekadar mengangguk.

   "Insya-Allah. Bawa kereta elok-elok. Kirim salam dekat mama dan abah ya." Ucap Puan Nora. Afrina mengangguk lalu terus memasuki ke dalam keretanya. Dia melambai buat kali terakhir kepada mereka berdua yang sudah lama menjaganya. Kini dia mahu pulang ke pangkuan ibu dan bapanya.

   Kereta itu meluncur laju keluar dari kawasan rumah itu. Puan Nora dan Encik Fadhil sekadar tersenyum. Rasa sebak pun ada.

                                                                                           ***

   "Sudahlah Iman. Kalau dia nak balik pun, aku tak kisahlah! Lantaklah!" Ucap Maya. Iman sekadar menggeleng sambil memeluk tubuhnya. Tak akan rasa gembira tak ada walau sedikit pun.

   "Sorry, I do not care of her! Lantak dialah! Aku dah bencilah dekat dia! Benci sangat!" Ucap Maya. Iman masih menggeleng.

   "Sampainya hati kau cakap macam tu." Ucap Iman. Maya mengangkat bahunya. Rambutnya yang sudah panjang dilibaskan.

   "Hello, aku tak kisahlah! Hei, baik kau baliklah. Kalau kau tak nak balik, fine, aku tak kisah! Aku boleh balik." Ucap Maya.

   "Tapi ingat, Zaf tetap milik aku! Kalau dapat dekat dia, aku tak akan biarkan dia bahagia!" Ucap Maya sambil tersenyum sinis.

                                                                                  Image result for anime girl yellow hair green eyes

   Iman menjadi hiba mendengar kata rakannya itu. Jin apa yang sudah merasuk tubuh Maya? Iman tidak tahu.

                                                                                          ***

   Pada waktu malam, kelihatan Zafrul sedang berjalan sendirian di pekan itu. Pekan tempat tinggalnya itu semakin lama semakin berubah. Tidak seperti dulu.

   "Memang dah berubah. Umur aku pun dah meningkat." Ucap Zafrul. Dia berjalan sehinggakan dia menjadi ralit. Akhirnya, dia terlanggar dengan seorang gadis yang kebetulan lalu di situ.

   Zafrul tersedar lalu memandang gadis yang terjatuh itu. Zafrul mahu membantu.

   "Sorry, miss ok?" Tanya Zafrul. Gadis itu menggeleng. Rambutnya yang menghaalng wajahnya akibat terjatuh itu. Dia menyelak rambutnya.

   "Saya ok, tak apa." Ucap gadis itu.


   Zafrul menjadi terlopong melihat wajah gadis itu. Cantik juga. Itu yang ada di fikiran Zafrul. Gadis itu masih tersenyum.

   "Err, saya pergi dulu ya." Ucap gadis itu lalu terus berlalu. Zafrul menahan gadis itu. Gadis itu menjadi agak terkejut tetapi cuba untuk tersenyum.

   "Ya, kenapa?' Tanya gadis itu. Zafrul menggeleng.

   "Tak ada apa-apa. Saya cuba nak minta maaf." Ucap Zafrul. Afrina mengangguk.

   "Tak apa. Saya pergi dulu. Bye." Ucap gadis itu lalu terus berlalu. Zafrul menjadi agak terlopong.

   "Macam pernah aku nampak muka tu. Dekat mana?" Tanya Zafrul sendirian.

                                                                                       ***

   "Dia dah balik?" Tanya Zafrul mahukan kepastian. Sakinah mengangguk. Zafrul tersenyum. Akhirnya, dia dapat berjumpa semula dengan gadis yang paling dicintainya, Afrina.

   "Jomlah, aku pun nak pergi ni." Ucap Sakinah. Zafrul mengangguk lalu terus mengikut langkah Sakinah.

   "Macam mana dia sekarang ni?" Tanya Zafrul. Sakinah tersenyum.

   "Makin cantik." Ucap Sakinah dalam nada mengusik. Zafrul ketawa kecil.

   "Tak sabarnya nak jumpa dia." Ucap Zafrul.

   Sesampainya mereka di muka pintu, Sakinah memberi salam dan mengetuk pintu itu. Afrisyah membuka pintu itu.

   Dia mendongak dan memandang Zafrul dan Sakinah. Kini dia sudah 13 tahun.



   "Oh, nak jumpa dengan kakak ya? Masuklah dulu. Kejap Afrisyah panggil dia." Ucap Afrisyah lalu terus menjemput Zafrul dan Sakinah masuk. Mereka berdua akur lalu masuk.

   "Duduklah dulu." Ucap Afrisyah. Mereka berdua akur.

   Afrisyah naik ke atas. Dia mengetuk pintu bilik milik kakaknya.

   "Ya!" Tanya Afrina dari dalam bilik.

   "Abang Zaf dengan akak Sakinah datang." Ucap Afrisyah.

   "Kejap lagi akak turun. Afrisyah bancuhlah apa-apa dulu." Ucap Afrina dari dalam bilik. Afrisyah sekadar mengeluh lalu terus turun.

   "Err, sabar ya. Afrisyah tolong bancuhkan jus oren." Ucap Afrisyah. Mereka berdua sekadar tersenyum dan mengangguk.

   Afrina keluar dari biliknya lalu terus turun satu-persatu anak tangga. Dia tersenyum memandang Maya dan terlopong memandang Zafrul. Zafrul turut terlopong.

   "Hai Afrina." Ucap Sakinah. Afrina tersenyum tawar. Dia duduk di hadapan rakannya.

   "Err, siapa ni Sakinah?" Bisik Afrina. Zafrul tertunduk.

   "Alah, tak akanlah kau tak kenal? Zafrul." Ucap Sakinah. Afrina membulatkan biji matanya. Dia agak terkejut.

   Zafrul memandang Afrina lalu tersenyum malu.

   "Err, bukankah kita ada jumpa malam semalam?" Tanya Afrina mahukan kepastian. Zafrul mengangguk.

   "Ya, saya tak tahu pun awak. Sorry." Ucap Zafrul. Afrina menggeleng.

   "It's okay. Saya pun tak tahu itu awak." Ucap Afrina. Zafrul menjadi gelabah pula. Tetapi dalam hati, berbunga-bunga seperti taman.

   "Jemput minum." Ucap Afrisyah sambil menghulurkan jus oren buatannya. Mereka sekadar tersenyum.

   "Mana yang lain?" Tanya Afrina.



 bersambung...

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }