Jumaat, 23 Disember 2016

Cinta yang entah apa-apa {Bahagian 42}

   "Aku tak percaya kau boleh buat macam ni dekat aku. Apa salah aku? Apa? Aku tak tahu pun semua ni! Kau tu yang bodoh!" Ucap Afrina. Maya tersenyum sinis. Maya menepuk tangannya berkali-kali.

   "And now, apa yang kau nak buat? Kau nak belasah aku? Kau ingat aku kisah? Hei, kalau kau marah macam mana pun dekat aku, Jantan tu tak akan datang balik dekat aku. Dia akan tetap cinta dengan perempuan yang macam kau." Ucap Maya.

   "Kau tu tak layak digelar kawan. Tikam belakang. Manis dekat depan tapi di belakang, kau tikam aku!" Ucap Afrina. Maya ketawa dengan sinis sekali.

   "Yeah, memang aku tak layak digelar kawan dan aku tak ingin pun dapat kawan macam kau." Ucap Maya. Afrina menjadi sebak. Itu sahaja yang dia mampu pada masa itu.

   "Hahaha! Menangis sahajalah Afrina. Dari kecil sampai ke besar, aku selalu tengok tangisan tu. Dah bosan tau." Ucap Maya. Afrina menggeleng. Dia tidak mahu menangis. Dia mahu menjadi seorang yang tabah.

   "Sudahlah, Maya. Perkara yang lepas jangan diungkit lagi." Ucap satu suara. Afrina menoleh terus ke arah suara itu.  Dia menjadi agak malu.


   "Bila kau nak habis berdendam Maya? Sampai bila?" Tanya Zafrul sambil menyeluk kedua belah tangannya ke dalam kocek seluarnya.

   Afrina mengusap air matanya yang hampir mengalir. Malu mahu menangis di hadapan Zafrul.

   "Bila kau nak insaf? Sudahlah, hal dulu jangan nak ungkit. Dha lepaskan?" Ucap Zafrul lagi. Maya menggeleng dengan penuh benci.

   "Sebab kau aku jadi macam ni! Kau jantan tak guna." Ucap Maya lalu terus menolak Zafrul dan berlalu pergi. Zafrul dapat mengawal keseimbangan badannya dari terjatuh. Dia memandang Afrina.

   "Kau ok? Apa yang dia cakap dekat kau?" Tanya Zafrul. Afrina terdiam dan menggeleng.

   "Dia tu macam budak-budak."  Ucap Zafrul lagi.

   Afrina memandang Zafrul dan terus berlalu pergi. Dia mahu menenangkan kepalanya yang sedang runsing. Tetapi dia sangat berterima kasih kepada Zafrul yang sudah memberhentikan pergaduhan antara mereka berdua.

   Dia sekadar memandang Afrina pergi.



                                                                                ***
       Zafrul sedang termenung di sebuah tempat orang bermain bola keranjang. Hari sudah senja tetapi dia masih tidak mahu pulang.

   "Kenapa Afrina ni macam bencikan aku ja? Apa salah aku dekat dia? Tolonglah, Afrina, aku betul-betul minta maaf kalau akulah penyebab persahabatan kau dengan Maya terjejas." Ucap Zafrul sendirian.

   "Tolonglah Afrina. Kita bukan darjah lima. Dah dewasa. Dah bekerja. Cubalah mature sikit. Tak akan tak boleh?" Kata Zafrul sendirian.


    "Salah aku juga." Ucap Zafrul sendirian lagi.

                                                                             ***

   Afrina sedang menangis seorang diri di dalam biliknya. Sejak dia balik rumah tadi sampai sekarang masih tidak habis-habis mengenangkan perkara tadi. Bahkan perkara dulu pun dikenangnya semula.

   Dia sedih kerana Maya, Zafrul, Iman, Sakinah, Alfi. Memang fikirannya kusut sekarang. Dia rasa bersalah juga kerana tidak mempedulikan Zafrul tadi petang.

   "Akak, akak okkah? Kalau tak ok, jangan pendam perasaan tu sorang-sorang. Share dengan saya, mungkin boleh tolong." Ucap Afrisyah sambil berdiri di hadapan kakaknya. Dia risau jadi dia membuat cadangan untuk mengambil kunci pendua dari abahnya, Encik Airil.

   Afrina memandang Afrisyah dengan linangan air mata Afrina menggelengkan kepalanya.

   "Jangan tipu akak. Kalau dah air mata banyak macam ni, memang kes serius. Jangan cakap yang mata masuk habuk. Afrisyah tak suka!" Ucap Afrisyah. Afrina terdiam.

   "Akak tak boleh diam. Akak memang macam ni tau! Suka pendam perasaan seorang diri." Ucap Afrisyah.

   "Apa yang Afrisyah boleh buat kalau akak bagitau masalah akak?" Tanya Afrina dengan sebak. Afrisyah terdiam.

   Afrina memandang Afrisyah dengan jegilan.

   "Apa yang Afrisyah boleh buat kalau akak bagitau masalah akak?! JAWAB!" Afrina sudah tidak dapat mengawal perasaan amarahnya. Afrisyah tertunduk.

   "Afrisyah cuba nak tolong akak." Ucap Afrisyah. Afrina menggeleng sambil mengetap bibirnya.

   "Afrisyah tak boleh tolong akak apa-apa pun. Akak tak nak bebankan Afrisyah. Please Afrisyah. Akak ok ja." Ucap Afrina. Afrisyah terdiam pula.

   "Tapi, Afrisyah adik akak. Kita susah-senang sama-samakan? Ingat tak?" Tanya Afrisyah. Kini dia pula yang sebak.

   "Masa akak nak pergi tu, Afrisyah rasa kehilangan sangat. Afrisyah risau, siapa yang boleh pujuk hati akak kalau sedih dekat sana sebab semua orang memerlukan seseorang yang boleh diluahkan perasaannya di kala duka." Ucap Afrisyah. Afrina memandang adiknya dengan sayu sekali.

   "Tapi, bila akak dah balik, Afrisyah rasa tenang dan lega sebab Afrisyah boleh selalu tengokkan akak. Kitakan saudara. Tolonglah akak, bila lagi Afrisyah nak jadi seseorang yang berguna pada akak. Selalunya, kalau Afrisyah sedih, akaklah yang selalu hiburkan hati Afrisyah." Ucap Afrisyah lagi.

   Afrina menjadi sangat terharu dengan kata-kata adiknya itu. Tidak sangka yang adiknya kini sudah matang. Tidak seperti dahulu lagi.


   Afrisyah tersenyum. Afrina mengusap air matanya dan turut mengukirkan senyuman buat adiknya yang tersayang.

                                                                                    ***

   "Aku tak sangka yang adik aku berubah. Dia sangat matang. Dah tak macam dulu lagi." Ucap Afrina. Iman tersenyum.

   "Biasalah tu. Dah remaja. Fikirannya dah tak macam masa umur dia tujuh tahun dulu. Dia cuba nak bantu kau Afrina. Kau pun janganlah biarkan dia rasa bersalah." Ucap Iman. Afrina mengangguk sambil tersenyum.

   "Lagipun, susah nak dapat adik yang faham perasaan kita macam tu." Ucap Iman lagi.

   "Kau still marahkan..." Belum sempat mahu tamatkan ayat, Afrina sudah memotong laju.

   "Tak. Nanti aku akan jumpa dia. Aku akan minta maaf dan cakap dengan dia." Ucap Afrina begitu bersemangat. Iman terdiam.

   "Aku dah tak nak jadi macam budak-budak lagi. Aku harus berubah. Kena jadi lebih tabah dan berani." Ucap Afrina lagi.

   "Apa yang kau nak cakap dengan Zaf nanti Afrina?" Tanya Iman.

   "Aku akan minta maaf dan minta penjelasan dari dia tentang apa yang telah berlaku dengan Maya masa zaman standart school dulu. Aku tak percaya sangat dengan Maya. Kau pun tahukan Iman? Maya tu sekarang macam seorang pendendam! Dah tak ingat Allah!" Ucap Afrina.

   "Itulah masalahnya. Dia tu macam dah gila. Macam dah tak betul. Crazy. Cakap apa pun dekat dia, dia dah tak kisah. Asal hati dia puas, bagus untuk dia." Ucap Iman. Afrina memejamkan matanya.

   "Aku tak sanggup tengok dia macam tu." Ucap Afrina. Iman berkerut.

   "What? Hello, Afrina! Dia cuba nak bunuh kau dan kau still nak bagi muka dekat dia?" Tanya Iman meminta kepastian. Afrina menggeleng.

   "Iman, kita jangan jadi macam dia. Lagipun, dia kawan kita. Ingat juga jasa baik dia dekat kita dulu. Banyak. Aku tak nak dia terus tenggelam dengan dendam dia yang semakin tebal tu. I will try my best Iman!" Ucap Afrina. Iman tersenyum. Bersyukur dia dapat kawan sebaik Afrina.

                                                                              ***

   "Kenapa kau ajak berjumpa ni Afrina?" Tanya Zafrul sambil berjalan menuju ke arah Afrina. Afrina memandang Zafrul sambil tersenyum.

   "Ada banyak sangat sebab." Ucap Afrina.

   "Dan aku tak nak bergaduh macam ni lagi." Ucap Afrina lagi.

                                                                                                             

Tiada ulasan:

} .linkwithin_div { background: #EEEEEE; /* Background color for the related posts container */ padding: 0 10px; border-top: 1px solid #DBDBDB; /* Top border for the related posts container */ border-bottom: 1px solid #DBDBDB; /* Bottom border for the related posts container */ } .linkwithin_text { font-family: Rancho; font-size:15px; /* Size for the related posts title */ color:#000; /* Color for the related posts title */ } a#linkwithin_logolink_0, a#linkwithin_logolink_1, a#linkwithin_logolink_2, a#linkwithin_logolink_3, a#linkwithin_logolink_4, a#linkwithin_logolink_5, a#linkwithin_logolink_6, a#linkwithin_logolink_7, a#linkwithin_logolink_8, a#linkwithin_logolink_9, a#linkwithin_logolink_10, a#linkwithin_logolink_11, a#linkwithin_logolink_12, a#linkwithin_logolink_13, a#linkwithin_logolink_14, a#linkwithin_logolink_15, a#linkwithin_logolink_16, a#linkwithin_logolink_17, a#linkwithin_logolink_18, a#linkwithin_logolink_19, a#linkwithin_logolink_20 { display:none; } .linkwithin_posts { width: 500px !important; /* Width for the related posts container */ } .linkwithin_posts a { border: 0 !important; padding-right: 10px !important; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_posts a:hover { background:url(http://40.media.tumblr.com/adb7f6b6b8c71ac2520091cf19d2ae00/tumblr_mlktwglqwr1qkukogo6_100.jpg) !important; /* Background color on mouseover */ border-radius: 15px; } .linkwithin_img_0 { background: #FFE5FF; border: 1px solid #FFE5FF !important; padding: 2px !important; transition:all .2s linear; -o-transition:all .5s linear; -moz-transition:all .2s linear; -webkit-transition:all .2s linear; } .linkwithin_img_0:hover { background: #FF6699; border: 1px solid #FF6699 !important; padding: 2px !important; opacity:.6; filter:alpha(opacity=60) } .linkwithin_img_0 div, div.linkwithin_img_0, .linkwithin_img_1 div, div.linkwithin_img_1, .linkwithin_img_2 div, div.linkwithin_img_2, .linkwithin_img_3 div, div.linkwithin_img_3, .linkwithin_img_4 div, div.linkwithin_img_4, .linkwithin_img_5 div, div.linkwithin_img_5, .linkwithin_img_6 div, div.linkwithin_img_6, .linkwithin_img_7 div, div.linkwithin_img_7, .linkwithin_img_8 div, div.linkwithin_img_8, .linkwithin_img_9 div, div.linkwithin_img_9, .linkwithin_img_10 div, div.linkwithin_img_10, .linkwithin_img_11 div, div.linkwithin_img_11, .linkwithin_img_12 div, div.linkwithin_img_12, .linkwithin_img_13 div, div.linkwithin_img_13, .linkwithin_img_14 div, div.linkwithin_img_14, .linkwithin_img_15 div, div.linkwithin_img_15, .linkwithin_img_16 div, div.linkwithin_img_16, .linkwithin_img_17 div, div.linkwithin_img_17, .linkwithin_img_18 div, div.linkwithin_img_18, .linkwithin_img_19 div, div.linkwithin_img_19, .linkwithin_img_20 div, div.linkwithin_img_20 { -webkit-border-radius: 100px; -moz-border-radius: 100px; border-radius: 100px; } .linkwithin_title { color: #000 !important; /* Color for titles */ font-family: Englebert !important; font-size: 12px !important; /* Font size of posts titles */ line-height: 24px !important; text-align:center; text-decoration: none; -moz-transition: all 0.5s ease-in-out; -o-transition: all 0.5s ease-in-out; -ms-transition: all 0.5s ease-in-out; transition: all 0.5s ease-in-out; } .linkwithin_title:hover { color: #000 !important; /* Color of posts titles on mouseover */ text-shadow: 2px 2px 3px #FB6265; }